آگامای صخره ای سیاه

نام علمی : Laudakia melanura lirata

نام انگلیسی : Black Rock Agama

نام فارسی : آگامای صخره ای سیاه

 

 

پراکندگی

مشخصات: فلسهای قسمت میانی بدن بیش از 150 عدد است. فلسهای خاردار در پهلو ها مشاهده نمی شود. دم به صورت چند بخش، که هر بخش دارای 2 تا 4 حلقه است. رنگ خاکستری متمایل به قهوه ای با خالهی تیره در سرتاسر بدن.

 

پراکندگی جهانی: پراکندگی این آگاما از جنوب ایران تا شمال شرقی پنجاب در پاکستان است. این آگاما نخستین بار در سال 1874 توسط بلنفورد از سامان دشت در مرز ایران و پاکستان نمونه گیری شد. اندرسون (1999) پراکندگی این نمونه را در سرتاسر ساحل مکران از خلیج گواتر تا جاسک اعلام کرد. این مطلب با نمونه های دیده شده در این مناطق تطابق دارد. نمونه هایی از این آگاما در منطقه حفاظت شده گاندو و 9 کیلومتری شمال روستای تیس مشاهده شده است.

 

اندازه: اندازه بدن بزرگ، فلس ها پوشیده از برآمدگی های خار مانند که در ناحیه سر به شدت کاهش می یابد. دارای دم بلند،

 

عادات و رفتار: در گرمترین ساعات روز فعالیت می کنند. اغلب در بلندترین مکان نظیر روی صخره‌ها، بر آمدگی‌ها طوری می نشینند که تا محدوده زیادی را برای یافتن شکار زیر نظر داشته باشند. رژیم گوشتخواری و گیاه خواری دارند، از حشرات و لارو آنها، عنکبوتیان و نیز دیگر مهره دارانی که بتوانند آنها را شکار کنند و از پای در آورند تغذیه می کنند. اکثراً در همان محلی که به عنوان مخفیگاه انتخاب می کنند، مثل زیر سنگهای بزرگ، شکاف صخره‌ها و دیوارها، حفره‌ها و سنگ چینها تخم گذاری می کنند. ممکن است تعداد زیادی تخم مربوط به چندین آگاما در یک جا دیده شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.