تنگه رودخانه نمک، روستای مصر

نام انگلیسی : Namak river canyon    

نام فارسی :  تنگه رودخانه نمک 

 

 

تنگه رودخانه نمک در موقعیت جغرافیایی N341137 E544643 در شمال روستای مصر و فرحزاد، در شرق تخت عروس و جنوب کویر مرکزی ایران در استان اصفهان واقع است.  چنانچه مسیر رودخانه فصلی که از دریاچه نمک شرق تخت عباسی  عبور میکند را در راستای رودخانه ادامه دهید، بستر رودخانه به تنگه ای منتهی میگردد که به تنگ رودخانه نمک شهرت دارد. این تنگه در اثر سیل سال 1355 روستای مصر ایجاد شده است. مسیر رودخانه بعد از عبور از شرق تخت عباسی و تخت عروس، در مجاورت گنبدهای نمکی عمق زیادی به خود گرفته و مناظر زیبایی را ایجاد کرده است. در قسمتهایی از مسیر این رودخانه فصلی، به دلیل حرکت ماسه های روان دهانه رودخانه تا ارتفاع محدودی بسته شده و چنانچه هرزآب ها و سیل های ناشی از بارندگی از آن عبور کند برکه هایی در مسیر ایجاد میکند که تماشای آنها در منطقه ای کویری خالی از لطف نیست. این تنگه بعد از عبور از گنبدهای نمکی در تپه های ماسه ای مجاور دشت کویر به انتها میرسد.

 

بر ای دسترسی به این منطقه ابتدا باید از روستای فرحزاد به سمت چال سلکنون حرکت کرد، سپس پیش از رسیدن به چال سلکنون وارد دو راهی تخت عروس شد و مسیر را تا تخت عروس ادامه داد. پیش از رسیدن به تخت عروس مسیری به سمت شرق منشعب شده که در صورت ادامه آن به بالای این تنگه خواهید رسید.

 

توجه: ادامه مسیر بعد از تخت عروس نیازمند مهارت های رانندگی، آشنایی به فنون مسیریابی و آشنایی به منطقه است. از این رو چنانچه قصد بازدید از این منطقه را دارید از راهنمای محلی استفاده نمایید. همچنین وجود خاک مرطوب در منطقه شرایط زیست انواع عقرب و کنه شتری را ایجاد کرده است که شایسته است احتیاط های لازم اندیشیده شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.