جکوی سقنقر بدریاگا

نام علمی : teratoscincus bedriagai

نام انگلیسی:  bedriaga skin gecko    

نام فارسی: جکوی سقنقر بدریاگا 

 

 

پراکندگی

مشخصات: فلسهای مدور و بزرگ ناحیه پشت بعد از شانه ها امتداد نمی یابند؛ 36 تا 52 فلس اطراف ناحیه میانی بدن؛ گردن پوشیده از فلسهای دانه ای شکل کوچک؛ فلسهای شکمی کمی کوچکتر یا کمی برابر با فلسهای پشتی؛ 9 تا 11 سپر در لب بالا؛ 9 تا 10 سپر در لب پایین.
رنگ آمیزی: پشت حنایی روشن یا کرم؛ سر با یک اثر هلالی شکل قهوه ای از چشمها تا پشت سر؛ نوار عمودی تیره روی پوزه، زیر چشم و روی ناحیه گوش؛ پشت با چهار یا پنج اثر 8 شکل قهوه ای که نوک آنها به سمت دم و در بالغها روشن تر و بریده بریده تر است؛ دم با دو یا سه نوار قهوه ای، که در بالغها روشن تر و نامشخص تر می شوند؛ اندامهای حرکتی بدون طرح تیره؛ ناحیه شکمی سفید.
 

زیستگاه: نواحی بیابانی یا نیمه بیابانی خشک، در دشتهای رسی، ماسه ای یا شنی، تپه های رسوبی آمیخته با سنگریزه و شن، دشتهای نمکی، با پوشش گیاهی بوته ای، درختچه ای و علفی، همچنین زمینهای کشاورزی و بناهای متروکه.
 

عادات و رفتار: از هنگام غروب فعالیت آنها شروع و تا اواسط شب و گاهی تا اوایل صبح ادامه دارد؛ اغلب خود حفره هایی برای مخفی شدن می سازند و یا از حفره های دیگر جکوها استفاده می کند؛ از حشرات مختلف مخصوصاً قاب بالها و نیز عنکبوتیان تغذیه می کنند.
 

پراکندگی جهانی: ایران، افغانستان.
 

اندازه: نوک پوزه تا مخرج 72 میلیمتر دم 35 میلیمتر.
 

ملاحظات: این گونه وابستگی نزدیکی با گونه Teratoscincus przewalskii دارد و فرق بین آنها، فلسهای بزرگ سر و فلسهای شکمی کوچکتر نسبت به فلسهای پشتی و طرح رنگ آمیزی در گونه T.bedriagai است (Anderson 1999) . محل نمونه تیپیک گونه T.bedriagai از ایران، زیر کوچ واقع در استان سیستان و بلوچستان می باشد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.