دق اسماعیل مهلو، طرود

نام انگلیسی :  Esmaeil Mahloo playa    

نام فارسی :   دق اسماعیل مهلو

 

موقعیت جغرافیایی

دق اسماعیل مهلو در موقعیت جغرافیایی N3520 E5503 در استان سمنان و شمال کویر مرکزی (دشت کویر) واقع است. این منطقه از جنوب به پلایای دشت کویر، از شمال به جاده ارتباطی طرود به معلمان، از غرب به ارتفاعات کوه سه پستان و از شرق به ارتفاعات جنوب طرود محدود می گردد. مرکز دق پوشیده از زمینهای پفکی رسی سخت است که تپه های آتشفشانی پراکنده ای در آن دیده می شود. منطقه به طور کامل از رسوبات تجزیه ای کف کویری (رسوبات پفکی) پوشیده شده است. این واحدهای رسوبی به طور کلی متشکل از سنگهای تخریبی ترشیری و تبخیری هستند که مشتمل بر کنگلومرا، مارن، ماسه سنگ و چینه های سلستین است. در جنوب منطقه لات شور طرود واقع است که در حاشیه آن نمکزار و زمینهای باتلاقی رسی قرار دارند. گنبدهای نمکی در شرق و غرب منطقه پراکنده اند و زیباییهای این منطقه را دو چندان کرده اند. دسترسی به این منطقه از طریق جاده ارتباطی معلمان به طرود، 5 کیلومتر قبل از طرود، مسیر گدار رودخانه فصلی به این منطقه منتهی می شود. شایان ذکر است تردد در این منطقه نیاز به خودرو های کمک دار و راهنمای آشنا به منطقه دارد.

 

پوشش گیاهی

در داخل دق اسماعیل مهلو هیچ گونه پوشش گیاهی قابل مشاهده نیست. تنها در حاشیه دق گیاهان هالوفیت و شور پسند همچون اشنان و گز قابل مشاهده هستند. در خارج از منطقه دق در زمینهایی که شوری خاک کمی کاهش می یابد می توان پوشش گیاهی شامل تاغ، گون، اسفناج وحشی، تره تیزک، کاکوتی، فرفیون، گل گندم، شقایق کوهی، انغوزه، زنبق صحرایی، ملیکا، خارشتر، کلاه میرحسن، کاروانکش، افدرا، اسکنبیل، تاغ، قیچ، پرند، گز، گل کتانی، بابونه ای، شب بوی صحرایی، تلخک، اسفند ، علف شور، کلپوره، شیرینک مشاهده کرد.

 

حیات وحش

به دلیل شوری خاک، ضعف پوشش گیاهی و نبود چشمه های آب شیرین در منطقه حیات وحشی برای این منطقه متصور نیست. اما در حاشیه منطقه حیات وحش منطقه شامل گرگ، شغال، روباه معمولی، کفتار، جبیر، آهو و پازن است. هوبره،  بحری، دلیجه، کبک، تیهو، بلدرچین، عقاب دشتی، چاخ لق، کبوتر چاهی، یاکریم، شاه بوف، سبزه قبا هندی، دم جنبانک ابلق، سنگ چشم دم سرخ و گنجشک معمولی از جمله پرندگان این منطقه هستند. انواعی گوناگونی از رده خزندگان در این منطقه به چشم می‌خوردکه شامل راسته لاک‌پشت‌ها و نیز خانواده آگاماها، سمندرها و اسکینک ها است. از دیگر خانواده خزندگان می توان به بزمجه ها اشاره کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.