ریگزار چاه جام، طرود

نام انگلیسی :  Chah Jaam Desert    

نام فارسی :  ریگزار چاه جام

 

موقعیت جغرافیایی

ریگزار چاه جام در موقعیت جغرافیایی N3547 E5506 در 40 کیلومتری شمال شهرستان طرود، 70 کیلومتری جنوب شهرستان شاهرود و در نزدیکی آبادی با همین نام در استان سمنان واقع است. ریگزار در جهت شرقی غربی طولی در حدود 8 کیلومتر و در جهت شمالی جنوبی عرضی در حدود 5 کیلومتر دارا است.  با اینکه این ناحیه در چهارچوب مناطق کویری و با آب و هوای به نسبت گرم و خشک قابل ارزیابی است معهذا به سبب وجود رشته کوه‌های البرز در بخش شمالی آن، تأثیر شرایط آب و هوایی حاکم در ناحیه شمالی بر این ناحیه نیز مسئله‌ای انکار ناپذیر است. وجود حوضه تبخیری- نمکی چاه جام حکایت از شرایط ویژه آب و هوایی ناحیه دارد. علت تشکیل چنین ریگزاری در این ناحیه وجود کویر حاج علی قلی دامغان در غرب این منطقه و ارتفاعات جنوبی است. رطوبت موجود در مناطق باتلاقی و کویر باعث تثبیت شن های روان در منطقه چاه جام شده و ریگزار آن را پدید آورده است. ارتفاع متوسط منطقه 1120 متر است و تپه های ماسه ای در بلندترین حالت 40 متر ارتفاع دارند.

 

 پوشش گیاهی

به سبب وجود شرایط جوی ویژه، کمی نزولات جوی، فراوانی املاح در آبهای زیر سطحی، نبود جریانات سطحی و بالاخره رخساره های خاص سنگ‌شناسی، این ناحیه دارای پوشش گیاهی ضعیف مناطق بیابانی است. از جوامع گیاهی این منطقه می توان  بوته های سبط و به ندرت اسکنبیل را مشاهده کرد. درختچه های گز و تاق از جمله پوشش گیاهی غالب منطقه است.

 

حیات وحش

بدلیل وجود پوشش گیاهی غنی منطقه و وجود منابع آب پوشش جانوری نیز پیرو آن غنی است. پوشش جانوری منطقه عبارتند از: انواع مار و عقرب، شاهین، هوبره، کبک، چکاوک بیابانی و کاکلی، مگس گیر، زنبور خور، سارگپه بیابانی، عقاب طلایی، کرکس، گرگ، شغال، روباه شنی، گربه شنی، سمور سنگی، جرد، پا مسواکی، موش صحرایی، انواع آگاما و جکو

 

دسترسی

جاده ارتباطی شهرستان شاهرود به طرود از شرق و جنوب این ریگزار عبور میکند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.