طبس، نگین فراموش‌شده کویر

سون هرین، جهانگرد سوئدی در بخشی از سفرنامه‌اش به ایران می‌نویسد: «درختان خرما و مرکبات، سایه خنک نخل‌ها، نغمه زیبای آب روان جوی‌ها، چمن‌های میان دو جوی آب، زمزمه باد در میان درختان و فواره‌های متعددی که آب را مانند تحفه‌ای زمینی به آسمان می‌فرستد، از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی باغ گلشن طبس است.»

شهر طبس، یکی از شهرهای قدیمی و زیبای ایران است که مستندات موجود نشان از وجود آثاری از دوره پیش از اسلام و دوره ساسانی در آن دارد اما باستان‌شناسان موفق به شناسایی هیچ اثری متعلق به این دوره در شهر طبس نشده‌اند. زلزله 25 شهریور سال 57 طبس که شهر را تخریب کرد و بسیاری را به کام مرگ کشاند، بخش بزرگی از بافت تاریخی این شهر را نابود ساخت و از بناهای تاریخی تنها آب‌انبارها به‌دلیل قرارداشتن در عمق زمین و داشتن پوشش‌های گنبدی محکم به‌جای ماندند و همین اتفاق تعیین دقیق تاریخ این شهر را با مشکل مواجه کرده است.
شهرستان طبس با 55 هزار کیلومتر مربع وسعت، بزرگ‌ترین شهرستان استان یزد است و در دامنه غربی ارتفاعات شتری و در حاشیه کویر نمک قرار دارد. شهردار طبس درباره این شهر می‌گوید: «طبس در محل تلاقی چند استان مهم قرار دارد و افرادی که به طبس می‌آیند و یا از طبس عبور می‌کنند، پس از چندین ساعت رانندگی در کویر، به یک طبیعت زیبا و سرسبز به‌نام طبس می‌رسند که در‌واقع نگین سبزی در دل کویر خشک و سوزان است.»
بارگاه امامزاده حسین‌بن موسی‌کاظم، برادر امام رضا(ع) باغ گلشن، مزار شیخ ابونصر ایروانی، روستای ییلاقی ازمیغان، سد کریت با قدمتی در حدود 800 سال، طاق مشهور به شاه‌عباس و چشمه‌های آب گرم از جاذبه‌های شهر طبس به‌شمار می‌روند. در این میان باغ گلشن، تفرجگاه اصلی مردم طبس و مسافران است.ساختمان سردر و دیوارهای زیبا و تاریخی باغ گلشن که بازگو‌کننده سلیقه گذشتگان هستند، بر اثر زلزله سال 57 از بین رفته‌اند و فقط طبیعت سبز باغ از ایام گذشته سخن می‌گوید، طبیعتی که شامل 2هزار نخل خرما، 2هزار و پانصد اصله مرکبات، 500 اصله انار و دیگر اقلام گیاهی است. معمار نخستین باغ گلشن طبیعت سبز، آن را با توجه به نوع درختان به‌صورت شطرنجی طراحی و کشت کرده است. این باغ، یکی از باغ‌های نادر ایران است که در تمامی ایام سال، آب در آن جریان دارد و در آن گونه‌های مختلف گیاهان سازگار با اقلیم‌های متفاوت آب‌وهوایی به چشم می‌خورند، به‌طوری که درخت چنار که خاص مناطق سردسیری است، کنار نخل خرما که مختص به مناطق گرمسیر است، رشد کرده است.
افزون بر اینها، شهر طبس در مسیر مسافرانی قرار دارد که از نواحی جنوبی و شرقی ایران قصد عزیمت به مشهد مقدس را دارند. بنابراین دیدنی‌های طبس بسیاری از مسافران عبوری را جذب کرده و تعداد بازدید‌کنندگان خود را افزایش داده است. حسین مخلص، شهردار طبس در این باره می‌گوید: «ما در نوروز 85 نزدیک به 700هزار گردشگر داشتیم که حداقل نیمی از اینها یک شب در طبس مانده‌اند و پیش‌بینی می‌کنیم برای نوروز 86 این تعداد تا 20درصد افزایش داشته باشند.»
او با اشاره به امکانات اقامتی موجود در طبس می‌افزاید: «در حال حاضر یک هتل و چند مهمانسرا در طبس وجود دارد. تولیت آستان مبارکه امامزاده
حسین بن موسی‌ کاظم نیز ساخت یک هتل 3 ستاره را در برنامه دارد.»با یک حساب سر‌انگشتی می‌توان محاسبه کرد که در نوروز 86 تعداد گردشگرانی که حداقل یک شب در طبس می‌مانند، رقمی بالغ بر 400هزار نفر خواهد بود و در مقابل، هتل‌ها و مهمانسراهای این شهر که شاید به تعداد انگشتان یک دست باشند، گنجایش این تعداد مسافر را ندارند. شهردار طبس در این باره می‌گوید: «ما در حال حاضر از نظر هتل در شهرستان طبس با کمبود مواجه هستیم اما اقداماتی در جهت اسکان مسافران نوروزی انجام شده است.»یکی از این اقدامات، تشکیل ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی با همکاری شهرداری، آموزش و پرورش و دفتر نمایندگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طبس (که به تازگی آغاز به کار کرده) است.
از جمله فعالیت‌های این ستاد، تجهیز رستوران‌ها و اقامت‌سراها، احداث پارکینگ‌های وسیع در اطراف اماکن دیدنی شهر، تجهیز تعدادی از مدارس برای اقامت مسافران نوروزی، ایجاد کمپینگ و چادر‌زدن در چند نقطه از شهر است. با تمامی این احوال و شرایط به‌وجود آمده، شهر طبس در ایام نوروز حداکثر می‌تواند 100هزار نفر را در خود اسکان دهد.حال اگر مقصد مسافرت نوروزی شما، شهرستان طبس است، باید تاکنون اقدام به رزرو هتل یا مهمانسرا کرده باشید وگرنه فکر پیدا‌کردن یک محل اقامت مناسب در طبس در ایام نوروز را از سر بیرون کنید اما هر‌طور شده حتی یک بازدید یک روزه از دیدنی‌های طبس را از دست ندهید.به هر روی، حکایت طبس، حکایت بی‌عدالتی در توزیع امکانات گردشگری است، شهری که دیدن دیدنی‌هایش دست‌کم یک هفته وقت می‌برد، برای یک شب اسکان‌دادن مهمانان خود، سخت در مضیقه است.

نظرات بسته شده است.