مینی جکوی استیو دنر

نام علمی : tropiocolotes steudneri

نام انگلیسی:  steudner's dwarf gecko    

نام فارسی: مینی جکوی استیو دنر 

 

 

پراکندگی

مشخصات: فلسهای پشتی یکدست، نیمه نیمه رویهم قرار گرفته اند، که بطور ضعیف تیغه دار (با بزرگنمایی) هستند؛ تیغه های زیر انگشتی بطور مشخص دندانه ای؛ 51 فلس اطراف ناحیه میانی بدن؛ اولین جفت فلسهای زیر چانه ای از پهنا با هم تماس دارند؛ دومین جفت فلس چانه ای کوچک که توسط سه فلس از هم جدا شده اند؛ اندامهای حرکتی عقبی تقریباً تا زیر بغل می رسند.
رنگ آمیزی: پشت قهوه ای کمرنگ حنایی یا مایل به صورتی یکدست یا با 6 یا 7 نوار عرضی قهوه ای روشن که گاهی بریده بریده و نامنظم، اولین نوار روی گردن، آخری روی ناحیه خارجی؛ یک اثر تیره از پوزه شروع شده و از چشم گذشته و تا اولین نوار عرضی امتداد می یابد؛ یک نوار تیره روی پوزه تا جلوی چشم؛ دم با 7 تا 9 نوار عرضی تیره که باریکتر از فضای بین هم هستند؛ اندامهای حرکتی با نوارهای تیره نامشخص؛ شکم سفید.
 

زیستگاه: نواحی بیابانی خشک ساحلی، در دامنه های کم ارتفاع شنی و رسوبی آمیخته با سنگریزه و تخته سنگها با پوشش گیاهی اندک و پراکنده شامل بوته های کوچک، گیاهان علفی و درختان کوتاه قد.
 

عادات و رفتار: شب فعالند؛ با روشن شدن هوا در زیر تخته سنگها مخفی می شوند؛ از حشرات و عنکبوتیان کوچک تغذیه می کنند.
 

پراکندگی جهانی: اتیوپی، سودان، الجزایر تا مصر، اردن، اسرائیل، ایران.
 

اندازه: نوک پوزه تا مخرج 26 میلیمتر دم 27 میلیمتر.
 

ملاحظات: تفاوت نمونه های ایران با نمونه های اسرائیل، مصر، الجزایر و همچنین با گونه های T.nattereri، T.depressus و T.levitoni در داشتن فلسهای پشتی و شکمی تیغه دار است، اگر چه تیغه دار بودن این فلسها بشدت گونه T.tripolitanus نمی رسد (Anderson 1999). محل نمونه تیپیک گونه T.steudneri از سودان، سنار است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.