چشمه بلقیس، چرام

نام انگلیسی اثر: Behestan natural castle

نام فارسی اثر: قبعه طبیعی بهستان 

 

 

موقعیت جغرافیایی

چشمه بلقیس چرام در موقعیت جغرافیایی N304316 E504437 در استان کهگیلویه و بویر احمد واقع است. این چشمه از سرزمین‌های گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه گرفته است و در 23 کیلومتری شهر دهدشت و 4 کیلومتری شهرستان چرام از زمین می‌جوشد. چشمه بلقیس چرام به دلیل داشتن موقعیت جغرافیایی و وجود آب و هوا مطبوع و انواع درختان گوناگون مصداق بهشت گمشده کهگیلویه و بویراحمد است.  این باغ از شمال به جاده "چرام گچساران"، از جنوب به اراضی کشاورزی، از غرب به باغ جهاد کشاورزی(باغ عمران) و از شرق به اراضی کشاورزی و کوههای همجوار محدود می‎شود. باغ چشمه بلقیس در دشتی هموار معروف به شهرک قلعه کره شهبازی در میان تپه ماهورها و کوه‌ها واقع شده است.

 

این بنا به گفته اهل منطقه توسط زنی به نام بلقیس حدود اواخر دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی احداث شد. در سال 1327 مردم محل در اطراف آن به احداث چند باغ کوچک اقدام کردند و در سال 1338 شخصی به نام اسکندر خان چرامی آن را خریداری شد و به گسترش آن اقدام کرد. باغ چشمه بلقیس چرام در کهگیلویه و بویراحمد سفره‌ای از درختان گوناگون بوده و از هر درختی که در هر سرزمینی وجود داشته، نمونه‌‏هایی را در این باغ غرس کرده‌اند. می‌توان از این باغ به دلیل تنوع گیاهی به ‌عنوان یکی از باغ‌های گیاه‌شناسی جهان نام برد که علاوه بر ارزش تحقیقاتی و مطالعاتی، این باغ بستری برای جذب توریست، توسعه کشاورزی و طرح پرورش ماهی است. زمین حاصلخیز‌ چرام نشان داده که گنجایش پرورش هرگونه گل و گیاهی را در دل خود دارد.

 

پوشش گیاهی این باغ شامل اکالیپتوس، سدر، بلوط، سرو و دارای درختان متنوع میوه‎ای چون گردو، گلابی، سیب، لیمو ترش، خرمالو، پرتقال، نارنگی، انجیر، انگور، توت، نارنج، نخل و … می‌باشد. آبیاری این باغ از طریق آب چشمه‌های اصلی و چندین چشمه فرعی می‎‌باشد که به وسیله نهرهای کوچک و بزرگ متعددی در باغ جریان دارد و آب مازاد آن‌ها نیز از طریق جویی بزرگ به طرف استخر باغ که در ضلع جنوب غربی باغ واقع شده هدایت می‌شود.این استخر زیبا به شعاع 10 متر و عمق 1/5 متر بصورت دایره و دارای سه ورودی و یک خروجی می‎باشد که آب چشمه از مسیر خروجی به رودخانه فشیان می‌ریزد. این استخر، باغچه‎ای به قطر چهار متر که پوشیده از درختان نخل، نارنج، پرتقال و گل‌های زیبا و متنوع است را در آغوش گرفته است. تاریخ سرسبزی چرام با زیبایی نمای این باغ گره خورده و این باغ یکی از جاذبه‌های چشمگیر گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.