کویر خوریان، سمنان

کویر خوریان
نام انگلیسی :  Khovrian playa

نام فارسی :  کویر خوریان

 

موقعیت جغرافیایی

کویر خوریان در موقعیت جغرافیایی E5328 شرقی و N3528 شمالی در ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان سمنان در استان سمنان قرار دارد. این کویر از شرق به کویر نمک سمنان و از غرب به رودخانه گیناب و کویر دلازیان محدود میگردد. عمده پهنه این کویر پوشیده از گنبدهای نمکی و در قسمت جنوب دشتی است که متاثر از روخانه گیناب تبدیل به زمینهای پفکی قلیایی و باتلاقهای گلی رسی میگردد. پوشش گیاهی در نواحی شمالی استپی و در مرکز و جنوب عمدتا گیاهان هالوفیت و شور پسند است.

در دوره قاجاریه به دلیل جاری شدن نفت بر روی زمین، این منطقه از موقعیت استراتژیک خاصی برخوردار شد و بارها بر سر مالکیت و استخراج نفت از آن بین دول انگلستان و روس دست به دست شد. در قسمت جنوبی این کویر کماکان آثار و تجهیزات مورد استفاده روس ها برای استخراج نفت به چشم میخورد. همچنین پل ارتباطی که در ۸۰ سال پیش توسط روسها بنا نهاده شده بود کماکان مورد استفاده قرار میگیرد.

در سال ۱۳۰۴ با تشکیل شرکت نفت خوریان با عضویت ایران و روسیه کار حفاری آغاز شد. سپس در سال ۱۳۰۶ با عملیات اکتشاف و حفر چاه برای نخستین‌بار به نفت رسیدند؛ اما به دلیل بروز اختلافاتی بین دو طرف در سال ۱۳۰۸ عملیات حفاری متوقف شد و تاکنون هیچگونه اقدامی عملیاتی در منطقه صورت نگرفته است.

آثار باستانی

از آثار باستانی این منطقه میتوان به ارگ روستای اعلا اشاره کرد. همچنین بناهای حاشیه چاه نفت که در دوران قاجاریه ساخته شده و پل روسها از دیگر آثار بجا مانده در این منطقه به شمار میروند. از دیگر آثار بنای یادمانی موسوم به خواجه برای یادمان فردی ناشناخته ساخته شده از دیگر جذابیتهاب این منطقه است.

 

دسترسی

ابتدا وارد مسیر جاده پایگاه هوایی سمنان شوید.  بعد از تابلوی روستای اعلا وارد محور فرعی شده و پس از عبور از روستاهای اعلا و خوریان مسیر را به سمت جنوب ادامه دهید.

۴ نظرات
  1. رفیق می‌گوید

    سلام
    ممنون
    خیلی استفاده بردم از سایتتون

  2. روح اله می‌گوید

    عالی بود

  3. شمسا می‌گوید

    با تشکر از زحمات شما من سمنانی هستم و حدود ۴۰ سال قبل در نوجوانی از این منطقه دیدن کردم و این تصاویر خاطراتم را زنده کرد بعد از انقلاب یک بار سعی کردم مجددا آن مناطق را ببینم که این مناطق تحت کنترول بسیج بود و از بازدید آن توسط افراد عادی جلوگیری میشد نمیدانم که آن محدودیت رفع شده یا نه در ضمن در آن زمان چند اتومبیل قدیمی روسی در انبار خوریان وجود داشت که تصویری از آنها ندیدم.

  4. مهران می‌گوید

    خیلی ممنون از وبلاگ خوبتون.
    کاش راجب مناطق آب وهوایی دیگر هم دراین وب اطلاعات بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.