تالاب کافتر (شادکام)

 

نام انگلیسی :  Kaftar wetland    

نام فارسی :  تالاب کافتر 

 

موقعیت جغرافیایی

این تالاب در محدوده طول‌ جغرافیایی‌ E5242 تا E5249 و N3032 تا N3035  قرار دارد‌ که‌ به‌ آن‌ آبگیر کافتر نیز می‌گویند. در شرق‌ روستای‌ کافتر و جنوب‌ کوه‌ بل‌ در دشتی‌ که‌ میان‌ کوههاست‌ از آبهایی‌ که‌ از دامنه‌ کوهها سرازیر می‌شود و همچنین‌ از آب‌ رودخانه‌ شادکام‌ این‌ دریاچه‌ درست‌ شده‌ است‌. پیرامون‌ این‌ آبگیر پهناور چمنزارهای‌ وسیعی‌ وجود دارد که‌ تابستان‌ و بهار، چراگاه‌ دامهای‌ تیره‌های‌ گوناگون‌ ایل‌ قشقایی‌ می‌باشد. عمق‌ دریاچه‌ کم‌ و از گیاهان‌ باتلاقی‌ و نی‌ پوشیده‌ شده‌ است‌. در این‌ منطقه‌ نمکزار ابرقو، رودخانه‌ شادکام‌ و غار بزرگ‌ و زیبای‌ " کان‌ کوهر" نیز از عوارض‌ طبیعی‌ عمده‌ بشمار می‌روند. وجود چشمه‌ها و قناتهای‌ فراوان‌ با آبهای‌ گوارا که‌ سرچشمه‌ بیشتر آنها دامنه‌های‌ کوه‌ بل‌ می‌باشد از دیگر ویژگیهای‌ طبیعی‌ منطقه‌ است‌.
 

این تالاب  مساحتی درحدود 48 کیلومترمربع دارد ، این دریاچه در 35 کیلومتری جنوب اقلید فارس و در ارتفاع 2300 متری از سطح دریا قرار دارد و طول آن در حدود 24 کیلومتر و عرض آن 6 کیلو متر می باشد و  یکی از دریاچه های آب شیرین استان فارس است  و از زیستگاه های بسیار ارزشمند پرندگان مهاجر محسوب میشود.


 این تالاب درکنار روستای کافتر واقع شده و دومین دریاچه آب شیرین بعداز دریاچه پریشان است که زیستگاه طبیعی پرندگان مهاجر و محل پرورش ماهی های کپور و آمور می باشد. وجودچشمه سارها وقنوات متعدد علاوه برایجاد مناظر زیباودیدنی زمینه مساعدی برای پرورش ماهی قزل آلا فراهم نموده است.
درحال حاضر، برداشت بی رویه از رستنی های محدوده ی این دریاچه وآب آن ، حیات آن را به مخاطره انداخته است .این دریاچه یکی اززیباترین چشم اندازهای طبیعی استان است .

 

حیات وحش

50 گونه پرنده آبزی و کنار آبچر متعلق به 12 خانواده و 6 راسته در تالاب کافتر مورد شناسایی قرار گرفته است. خانواده مرغابیان با 66.26 درصد، بیشترین فراوانی و خانواده اکراسیان با 0.02 درصد، دارای کمترین فراوانی در تالاب کافتر بوده است. بیشترین تعداد و فراوانی پرندگان شناسایی شده متعلق به خانواده های پرندگان آبزی با 67.09 درصد فراوانی و کمترین فراوانی مربوط به خانواده پرندگان کنارآبچر با 32.91 درصد فراوانی بود.

 

در حوزه دریاچه کافتر از رده خزندگان نمونه هایی از اعضا سه راسته مارها، سوسمارها و لاک پشتان وجود دارد و بطور کلی 24 گونه مار متعلق به 3 خانواده تشخیص داده شد که دراین میان خانواده Typhlopidae تنها یک گونه و خانواده Viperidaeچهار گونه و خانواده colubridaeما بقی گونه ها یعنی نوزده عدد را به خود اختصاص داده اند از مجموع مارهای شناسایی شده 6 گونه سمی، 3 گونه نیمه سمی و 15 گونه از انواع غیرسمی می باشد از بین مارهای منطقه مورد مطالعه تنها دو گونه متعلق به جنس Natrix که زندگی ابزی دارند وابسته به اکوسیستم دریاچه تشخیص داده شد که این مارها در نواحی پرگیاه دریاچه، علفزارهای تالابی، آبراهه های منتهی به دریاچه، چمن زارها و بیشه های مجاور چشمه ها دیده می شوند.

 

۲ نظرات
  1. بهرام میرزائی می‌گوید

    باسلام لطفا اطلاعت بیشتری وعلمی ومنطبق با روز بدهید متشکرم

  2. بهرام میرزائی می‌گوید

    وقتی از اقلید بطرف سرحد چهاردانگه حرکت می کنیم و از گردنه تیمارجان (تیمارگون ) سرازیر می شویم که حالا به همت مسئولین نظام و زحمات بی شائبه وپیگیری های مستمـــر حضرت آیت الله ابطحی (رضوان الله تعالی علیه ) تونل اباصالح المهدی مسیر را راحت تر وکوتاه تر کرده به سه راهی علی آباد ؛آب باریک ، آسپاس می رسیم . به طرف امامزاده سید محمد (ع) برای زیارت تغییر مسیر می دهیم مطمئنا یکی از مقصدهای گردشی و تفریحی ما تالاب زیبائی بود که بنام دریاچه کافتر مشهور شده. بعد از عبور از روستاهای علی آباد ، نظام آباد ، خنجشت ، چشمه رعنا و کافتــــــــر و دیدن عشایر کردشولی که از تیره های مختلفی تشکیل شده و اطراف دریاچه به دامداری و کشاورزی مشغول هستند به امامزاده سید محمد (ع) می رسیم . قبلا بعد از استراحت و تجدید قوا به اولین جائی که می رفتیم دریاچه کافتر بود ؛ حالا داریم در خاطره هایمان جستحویش می کنیم . کجا رفتند پرندگان زیبائی که با حرکت هفتی خود و صدای پیش قراولانشان به ما شادی و نشاط می بخشیدند؟ چرا صداهای شبانه آنها با حرکتهای دسته جمعی شان که بعلت حمله مهاجمی بود دیگر نمی آید.این دریاچه در محدوده طول‌ جغرافیایی‌ ۵۲ درجه‌ و ۳۰ دقیقه‌ تا ۵۴ درجه‌ و عرض‌ جغرافیایی‌ ۳۰ تا ۳۱ درجه‌ قرار داشت‌ که‌ به‌ آن‌ آبگیر کافتر نیز می‌گویند. در شرق‌ روستای‌ کافتر و جنوب‌ کوه‌ بل‌ در دشتی‌ که‌ میان‌ کوههاست‌ از آبهایی‌ که‌ از دامنه‌ کوهها سرازیر می‌شد و همچنین‌ از آب‌ رودخانه‌ شادکام‌ این‌ دریاچه‌ درست‌ شده‌ بود‌. پیرامون‌ این‌ آبگیر پهناور چمنزارهای‌ وسیعی‌ وجود داشت که‌ تابستان‌ و بهار، چراگاه‌ دامهای‌ تیره‌های‌ کردشولی می‌باشد. عمق‌ دریاچه‌ کم‌ و اطراف آن از گیاهان‌ باتلاقی‌ و نی‌ پوشیده‌ شده‌ بود‌. وجود چشمه‌های ‌ فراوان‌ با آبهای ‌ گوارا که‌ سرچشمه‌ بیشتر آنها دامنه‌های کوههای اطراف می‌باشد از دیگر ویژگیهای‌ طبیعی‌ این منطقه‌ بود‌.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.