آبشار آب مراد لاسم، آمل-لاریجان

    

نام آبشار:  آبشار آب مراد لاسم، آمل-لاریجان 

 

 

موقعیت جغرافیایی

آبشار آب مراد در موقعیت جغرافیایی N354705 E521502 در استان مازندران واقع است. ازمکان‌های دیدنی و زیبای منطقه بالا لاریجان – منطقه روستای لاسم شهرستان آمل مجموعه آبشار‌های دیدنی معروف به آب مراد است که در دامنه شمالی خط الاراس دوبرار قرار دارد که تعداد آنها به طور تقریبی به 13 آبشار می‌رسد. از این میان فقط اولین و بلندترین آنها که در پایین‌ترین نقطه آن در شکاف دو صخره قرار دارد و منظره بسیار زیبایی را پدید آورده و به آسانی در دسترس می‌باشد. آبشار آب مراد در گذشته تفرجگاه شاهان قاجار از جمله ناصر الدین‌شاه بوده است که بر سر در ورودی غار این ابیات با تصاویر بدیع و زیبای شکار و شکارچی بر روی سنگ حک شده و قدمت تاریخی دارد. این دو بیت را ناصرالدین شاه گفته است.

 

در بالای آبشار یخ و برف دائمی (یخچال) وجود دارد که در بهار ، آب آن بسیار زیاد بوده و رفته رفته تا شروع سرمایی دوباره کاهش می‌یابد . وجود پوشش گیاهی زیبا و تخته سنگ‌های صیقل داده شده به وسیله آب و آبشارهای کوچک در مسیر رسیدن به آبشار اصلی و نوای چوپانان و وجود قله کوه دماوند در روبرو و آب بسیار سرد و گوارا این منطقه را به بهشتی حیرت‌انگیز بدل کرده است. مردم روستا از قول پیشینیان میگویند: هر که حاجتی داشته باشد و به زیر آبشار رود به مرادش خواهد رسید.

 

برای دسترسی به آن می بایست از دهکده لاسم فاصله گرفت و از قسمت مرکزی دهکده فاصله گرفته وبا پیاده روی در چند کیلومتری جاده خاکی به آن رسید که در این مسیر می بایست از کنار رودخانه بزرگ لاسم که منتهی به رود خانه هراز می شود گذر کرد. در این مسیر  باغ هایی پر از محصولات کشاورزی به چشم میخورد.

۲ نظرات
  1. علی زرین قلم می‌گوید

    با عرض تشکر از تهیه و تنظیم این سایت جامع و کامل
    مختصات جغرافیایی مذکور در نزدیکی آبشار بوده و یک یخچال دائمی و طبیعی در یک دشت و شیار زیبا خصوصا در نیمه بهار میباشد
    مختصات دقیقتر آبشار N354804 و E521023 است و راه دسترسی آن قبل از روستای لاسم راه موسوم به استخر پرورش ماهی میباشد

  2. دکتر محمد علی سعیدی می‌گوید

    با تشکر از معرفی این آبشار( مجموعه آبشار های زیبا).
    خط القعر دره آب مراد مرز چرایی بین عشایر سنگسری(مهدیشهر) و عشایر الیکایی(گرمسار و ورامین) می باشد. کل دامنه شمالی کوه دوبرار در قلمرو سیاسی استان تهران می باشد و محدوده آبشار نیز در در استان تهران به لحاظ تقسیمات کشوری قرار دارد. و رود زیار که از منطقه لاسم دشت سرچشمه می گیرد مرز تقسیمات کشوری تهران و مازندران می باشد.
    در نوجوانی برای چوپانی چندین بار فرصت یافتم که این مجموعه آبشار های بسیار زیبا را در بالادست و حتی تا نزدیکی یخچال های دائمی مشاهده کنم.
    احتمالا گمنام و غریب ماندن این مجموعه آبشار های بسیار جذاب همین نامشخص بودن تقسیمات کشوری این منطقه می باشد.
    ضمنا لاسم جز بخش لاریجان آمل می باشد. و نام لاهیجان در ذیل عکس ها صحیح نیست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.