آبشار چناقچی، زرندیه

    

نام آبشار: آبشار چناقچی، زرندیه

 

 

موقعیت جغرافیایی

آبشار چناقچی در موقعیت جغرافیایی N3522 E4939 در استان مرکزی واقع است. روستای چناقچی علیا از توابع بخش خرقان در شهرستان زرندیه و در 45 کیلومتری شمال غرب شهر ساوه قرار دارد. در انتهای روستا آبشار زیبای چناقچی قرار دارد که منظره‌ای بدیع و کم نظیر را به وجود آورده است و هر ساله به ویژه در فصل بهار گردشگران بسیاری را به این منطقه جذب می‌کند.از طریق شهر ساوه وجاده‌ای آسفالته می‌توان به این روستای زیبا رفت و آبشار دیدنی آن را دید. آبشار در ارتفاع 2400 متری از سطح دریا واقع شده است. آبشار از ارتفاع تقریبی 30متری ریزش دارد و از فراز بستر صخره ای دره در منتهی الیه شمالی آبادی و از میان سبزه زاران و جلبک ها به پایین سرازیر می شود و راهی طولانی را برای ریزش می پیماید.  زیر این آبشار هم مکانی مسطح با درختانی سرسبز وجود دارد که مکانی دلنشین را برای اقامت و نظاره کردن این زیبایی فراهم آورده است. فصول سرد سال جذابیت دیگری را برای آبشار چناقچی ایجاد می کند و آن هم وجود یخ ها، قندیل ها و آویزه های یخی است که به جذابیت این آبشار بیش از هر زمان دیگری می افزاید.

 

از مهمترین و زیبا‌ترین مناظر طبیعی این روستا به درختان گردوی دامنه کوه اطراف روستا می‌توان اشاره کرد که خصوصاً در فصل بهار و تابستان جلوه خاصی دارند. عمده ترین جاذبه های روستا را طبیعت کوهستانی، تفرجگاه های کوهپایه ای و مناطق برخوردار از قابلیت های ورزش های کوهستانی تشکیل می دهد. منظره صلیب سبز از زیباترین جاذبه های طبیعی روستا است. این منظره بدیع را درختان گردو در دامنه کوه پدید آورده اند. مراسم باران یا کوسه گلین در مواقع خشکسالی در روستای چناقچی علیا بر پا می شود. در اجرای این مراسم فردی پوست گوسفند بر تن کرده و با گروهی از اهالی روستا به در خانه مردم روستا می روند. این گروه را نوازندگانی نیز همراهی می کنند. مراسم انگورچینی در شهریور ماه هر سال در میان ارامنه ساکن روستا برگزار می شود انجام این مراسم همراه با اجرای موسیقی و خواندن دعای دسته جمعی است. نان فطیری، کوله و نان دستی از مشهورترین نان های محلی این روستا است . نان های محلی این روستا ترکیبی از چاشنی های محلی همراه با آرد آسیاب شده، تخم مرغ وروغن محلی است.


غذاهای محلی چناقچی علیا عبارتند از: خورشت اسفناج، خورشت کنگر و خورشت کرفس. آش های محلی این روستا نیز معروف است. از آن جمله می توان به آش انار، آش ترش، آش رشته و آش بی بی سه شنبه اشاره کرد. صنایع دستی این روستا شامل انواع جوراب های دستباف پشمی رنگارنگ و قالی و قالیچه با طرح های محلی اراک است. مهم ترین سوغات این روستا شامل انواع خشکبار، نان فطیر و صنایع دستی روستاست. ارتفاع این روستا از سطح دریا 2400 متر و آب و هوای آن گرم و خشک است. روستای چناقچی علیا قدمت تاریخی طولانی دارد و ساکنان آن را ارمنی‌ها، ترک‌ها و فارس‌ها تشکیل می‌دهند. گفته می‌شود که قدمت این روستا به دوره صفوی می‌رسد. مردم روستای چناقچی علیا به زبان ترکی، فارسی و ارمنی سخن می‌گویند. اکثریت مردم روستا دین اسلام و مذهب شیعه دارند. اقلیتی نیز مسیحی ارتودکس هستند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.