تنگ رغز، داراب

تنگ رغز، داراب، استان فارس
 

نام فارسی:  تنگ رغز

نام انگلیسی: Reghez canyon

 

 

موقعیت جغرافیایی

تنگ رغز داراب در موقعیت جغرافیایی E541805 N284945 در استان فارس واقع است. رغز به معنای راه بکر و لغزنده است. نگ زیبای رغز که در میان بومیان به تنگ رودخیز نیز شناخته می شود در شمال شرقی داراب و در فاصله ۳۰ کیلومتری مرکز این شهر در منطقه حسن آباد قرار دارد.  دره رغز به طول تقریبی ۴ کیلومتر در امتداد شمال به جنوب از سرچشمه رغز تا دره جنوبی، ۶۰ آبشار و حوضچه طبیعی را در خود جای داده است که تنها ۱۴ آبشار و آبگیر دره جنوبی مورد توجه عموم مردم و کوهنوردان بوده است و با رسیدن به آخرین آبشار دره جنوبی به ارتفاع ۳۵ متر دره جنوبی به بن بست می رسد.

منطقه سرچشمه رغز نیز که از مسیر دیگری پیمایش می‌گردد، جنگلی زیباست که محل آغاز آب رغز است. در حد واسط منطقه سرچشمه و دره جنوبی رغز ده ها آبشار و آبگیرهای زیبا و طبیعت بکر تنها با استفاده از وسایل فنی امکان پیمایش می یابد . منطقه ای که با آبشارهای کوچک و بزرگ در شکل های مختلف و آبگیرهای با عمق بیش از ۲۰متر یا طول ۵۰ متر در شکل های مختلف نمایشگر زیبایی از شاهکار طبیعت است.

از منطقه سرچشمه نیز بدون وسایل فنی امکان بازدید از چندین حوضچه و آبشار مسیر است و نهایتاً با رسیدن به آبشار بلندی به طول ۲۳ متر کوهپیمایی متوقف می شود. در حد واسط منطقه سرچشمه و دره جنوبی رغز ده ها آبشار و آبگیرهای زیبا و طبیعت بکر تنها با استفاده از وسایل فنی امکان پیمایش می یابد.

 

آبشارهای این تنگه عبارتند از:

آبشار نگین به ارتفاع ۱۶ متر، عمق آب ۸ متر و طول حوضچه ۴۱ متر،

آبشار بوم رنگ به ارتفاع ۷ متر، عمق آب ۸ متر و طول حوضچه ۳۱ متر،

آبشار مسعود به ارتفاع ۸ متر، عمق آب ۱۲ متر و طول حوضچه ۱۵ متر،

آبشار گلاب حوضچه به ارتفاع ۱۱ متر، عمق آب ۷ متر و طول حوضچه ۱۲ متر،

آبشار فتح به ارتفاع ۸ متر، عمق آب ۱/۵ متر و طول حوضچه ۶ متر،

آبشار حکمت به ارتفاع ۱۱ متر، عمق آب ۱۵ متر و طول حوضچه ۳۲ متر،

آبشار کبوتر به ارتفاع ۲۵ متر، عمق آب ۲۰ متر و طول حوضچه ۶ متر،

آبشار جام به ارتفاع ۹ متر، عمق آب ۶ متر و طول حوضچه ۳۶ متر،

آبشار دماغه(فراز) به ارتفاع ۱۲ متر، عمق آب ۲ متر و طول حوضچه ۴ متر،

آبشار آذرخش به ارتفاع ۶۵ متر، عمق آب ۶ متر و طول حوضچه ۱۱ متر،

آبشار یادگار به ارتفاع ۴ متر، عمق آب ۸ متر و طول حوضچه ۱۱ متر،

آبشار وداع به ارتفاع ۴۶ متر، عمق آب ۱۰ متر و طول حوضچه ۷ متر

 

بهترین زمان سفر

بهترین زمان فرود از آبشارهای این منطقه اواخر اردیبهشت ماه تا اواخر مهرماه است. بلندترین آبشار این دره، آبشار آذرخش به ارتفاع ۶۵ متر و آخرین آبشار، آبشار وداع با ارتفاع ۴۶ متر است.

همه ی آبشارها نیازمند کارگاه زدن نیستند. با توجه به شفافیت و عمق زیاد حوضچه زیر آبشارها، پریدن در حوضچه ها که هم لذت بخش است و هم وقت کمتری را می گیرد.

 

دسترسی

برای رسیدن به منطقه سرچشمه رغز ۲ مسیر پیمایش وجود دارد. یکی با حدود ۴ ساعت کوهپیمایی و مسیر دیگری که حدود ۲ساعت با خودرو و حدود ۲ ساعت کوهپیمایی دارد.آب رغز از همین سرچشمه آغاز می .

پس از طی ۳۵ کیلوومتر در جاده داراب-شیراز، به گردنه ای به نام دراکویه خواهید رسید. از این نقطه وارد مسیر پاکوب کنار جاده شوید. پس از عبور از یک مسیر پاکوب ۲ ساعته به چشمه یدک می رسید و بعد از کمی سنگ نوردی و گذر از سنگ های بزرگ، به چشمه ی تنگ رغز می رسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.