دره توبیرون، دزفول

    

نام فارسی:   دره توبیرون

نام انگلیسی: Toubiroon canyon

 

 

موقعیت جغرافیایی

دره توبیرون در موقعیت جغرافیایی N323017 E483529 در استان خوزستان واقع است. یکی از دیدنی های طبیعی بکر و شگفت انگیز شهرستان دزفول در فصول گرم سال دره توبیرون است. دره “توبیرون” در فاصله حدود 20 کیومتری از شهر در مسیری چند کیلومتری در بخش سردشت قبل از رسیدن به منطقه تنگه سرا در شمال دزفول واقع است. دیواره‌های رفیع آن با ارتفاع بلند که گاه تا بیش از یکصد متر می رسد و انبوه درختان انگور، انجیر وحشی، برگ ‌‌های شاووشان، آبشارها و آب ‌ چکان ‌ ها جلوه بسیار زیبایی به این دره ‌ ها داده است که چشم هر بیننده ‌ ای را محو تماشای خود می ‌ سازد. این دره حاصل هزاران سال فرسایش آبی حاصل از بارندگی های فصلی درحوزه های بالاتر و سرازیر شدن تند آبها در کوه و تپه میباشندبنحوی که در فصول خشک عمق زیاد دره مانند یک زهکش عمل کرده و آب سفره های زیر زمینی را جمع کرده و آب در کف دره جاری میشود، بطوریکه در بعضی قسمتها از دیواره و کف دره آب زلال تراوش می کند. با وجود گرمای بالای 40 درجه دزفول در این دره باد خنک آرامش خاصی را به میهمانان داده و دمای آن تا 25 درجه و کمتر نیز می رسد. این دره دارای دو آبشار است که همراه با طبیعت زیبا مناسب برای گردشگری است. راه دسترسی به این آبشارها 30 کیلومتر جاده آسفالته است.

 

"تو" در لهجه دزفولی بمعنی تب (گرما) و توبیرون بمعنای مکانی که گرما را از تن میزداید وگفته می شود که در قدیم برای کاهش آلام درد  بیماری ها از این محل استفاده می شده است. سریعترین مسیر رسیدن به توبیرون از طریق جاده دزفول سردشت در نزدیکی منطقه تنگ سرا امکان پذیر است که از این طریق به قسمت  میانی دره و بخش جنگلی آن متصل است اما از طریق ابتدای جاده دزفول شهیون نیز مسیر دسترسی به توبیرون وجود دارد که البته تا نقاط  زیبای دره حدود 4 ساعت پیاده روی فاصله وجود دارد.

1 نظر
  1. کیومرث می‌گوید

    سلام
    ما با یه اکیپ ۷ نفره امسال (نوروز ۹۷) عید رفتیم دره توبیرون تو دزفول
    ۱۵ کیلومتری سردشت یه جاده خاکی در سمت چپ جاده هست که هیچ نشونی و تابلویی هم ندارد
    محلی ها هم تقریبا نمیدونن همچین جایی وجود داره(که خیلی ناراحت کننده است)
    تو لهجه محلی بع تنگه میگن کول
    بهتره برای پیدا کردن جاده از کول استفاده کنین تا بهتر راهنمایی تون کنن
    جاده اش خاکی هست و اصلا نمیش هبا ماشین سواری رفت
    باید نیسان یا مینی بوس واینا بگیرین
    حدودا ۵ کیلومتر پر پیچ و خم داره تا برسین به دهانه دره
    به دهانه تنگه رسیدین وسایل کمپ و کوله رو اماده کنین .. حدودا ۱٫۵ تا ۲ ساعت پیاده رویی داره تا برسین به ابشار انتهای تنگه
    فوق العاده و شگفت انگیز هست … تجربه ما عالی بود
    ایشاله برین و بهتون خوش بگذره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.