دریاچه قالغانلو

نام انگلیسی:  Ghalghanlou Lake    

نام فارسی :  دریاچه قالغانلو

 

 

موقعیت جغرافیایی  

دریاچه قالغانلو در موقعیت جغرافیایی N385515 E480335 در استان اردبیل واقع است. قالغانلو دریاچه ای فصلی به  وسعت  ۵۰۰۰ مترمربع که در شرق روستای خان کندی شهرستان گرمی مغان استان اردبیل قرار دارد. منابع تامین آب دریاچه از ذوب شدن تدریجی برفهای کوه قبله داشی پدیده آمده و در فصل بهار وسعت آن افزایش می یابد اما در فصول خشک سال بدلیل افزایش تبخیر سطحی و مصرف آب آن توسط دامها و کشاورزان از وسعت آن کاسته می‌شود. بررسی اکولوژی طبیعی قالغانلو نشان از وجود یک اکوسیستم با انواع موجودات آبزی در آن می‌ دهد. همچنین این دریاچه مکان مناسبی جهت پرورش انواع ماهیان سردآبی بشمار می‌رود.

 

به علت شرایط خاص طبیعی و جغرافیایی، انواع مختلفی از حیات جانوری در کوهها و مراتع مجاور خان‌کندی دیده می‌شود که از انواع گونه‌های زیستی در کوههای خان‌کندی می‌توان به انواع کبک، بلدرچین، اردک، غاز، قرقاول، کلاغ، سار، گنجشگ، کبوتروحشی، زردپره، شاهین، بالابان، عقاب، لاک پشت، انواع مار سمی، خرگوش، روباه، شغال، جوجه تیغی، گرگ و گراز اشاره نمود.

 

از مهم‌ترین کوه‌های رشته کوه صلوات‌داغی در اطراف روستای خان‌کندی می‌توان قلی تاش (قولاداشی) با ارتفاع ۲۵۸۰ متر و قبله داشی با ارتفاع ۲۵۵۰ متر از سطح دریا را نام برد که در جنوب روستا واقع شده‌اند و نقش بسزایی درتعدیل آب و هوای منطقه ایفاء می‌کنند به طوریکه با آغاز بارش در فصول سرد این کوه‌ها سفیدپوش شده و انبوهی از برف روی آن‌ها می‌نشیند که در فصول گرم از ذوب‌شدن برف این کوه‌ها معروف‌ترین رودخانه فصلی شهر گرمی بانام رودخانه تولون (تولون چای – Tolon Chay) پدید می‌آید که در سال‌های قبل از لوله‌کشی آب به شهر گرمی نقش عمده‌ای در تامین آب این شهر برعهده داشت. مراتع سرسبز و ارتفاعات روستا پوشیده از انواع گَوَن یونجه و شبدرکوهی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.