مشبک کاری

از زمانی که انسانهای اولیه از سنگ برای خود چهار دیواری ساختند برای روشنایی داخل کلبه   پنجره ای از پوست حیوان – چوب – برگ درختان – یا سنگی که سوراخ سوراخ شده بود تعبیه می کردند . بدین ترتیب ضمن جلوگیری از سرما  و گرما روشنایی کلبه را نیز تامین کردند .   این پنجره های ابتدایی کم کم به اشکال هندسی و هنری درامدکه نمونه هایی از آن را بر  درها -پنجره ها – منابر – امامزاده ها – مساجد – ظروف فلزی و سفالی  مشاهده می کنیم . این آثار   را  که مشبک کاری نام دارد امروزه با فلز ( آلومینیوم – مس طلا – نقره ) چوب – استخوان حیوانات ( عاج – استخوان شتر ) چرم – سنگ – پلاستیک – یونولیت – فرمیکا – و………  و یا ترکیبی از اینها میتوان یافت – در قدیم درها و پنجره ها را ضمن مشبک کاری با شیشه های رنگی تزیین میکردند – این روش بخصوص در عهد صفویه متداول  و تا 50 سال قبل نیز معمول بود – متاسفانه امروزه کمتر به این شکل عمل می شود و نمونه های آن را فقط در موزه ها می توان یافت .وبصورت مدرن آن  برای ساخت تابلوهای نفیس – وسایل زینتی و تجملی – قابها – انواع لوستر ها – تابلوهای نفیس خوشنویسی از هنر مشبک بهره می گیرند .

این هنر نیز مثل هنر فرش دستخوش تحولات تکنیکی و ماشینی شده و گاها کارهای مشبک از طریق لیزر و بصورت رایانه ای انجام میگیرد که هیچگاه ارزش و زیبایی یک کار هنری دستی را نخواهد داشت .

۲ نظرات
  1. حسين سلطاني نجف ابادي می‌گوید

    باسلام از شما بخاطر مطالب قشنگتون مچکرم ولی حجم مطالب بسیار کم است و تعداد عکسها هم خیلی کمه اگر رشته یا شغلی را آموزش میدهید لطف بفرمایید مرحله به مرحله همراه با عکس توضیح دهید از لطف شما مچکرم

  2. امیر خداداد می‌گوید

    سلام
    اگر ممکن است لطف بفرمایید بگویید به غیر از تخته سه لا از چه چوبهایی میتوان برای برای مشبک کاری استفاده کرد. و ابزار برش در ایت صورت چه خواهد بود؟ چرا که به نظر میرسد دیگر اره مویی برای چوبهای با ضخامت بیشتر منایب نباشد.
    با سپاس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.