آبشار او اسپید (آب سفید)، گندمان

نام آبشار:  آبشار او اسپید (آب سفید)

 

 

موقعیت جغرافیایی

آبشار او اسپید در موقعیت جغرافیایی N313820 E510502 در استان چهار محال و بختیاری قرار دارد. از آبشار آب سفید در نوشته ها به صورت‌های گوناگونی یاد شده است. از جمله: آب سفید، آب اسپید، آب سپید، توف سفید، او اسپید. از بین این عنوان ها، متداول‌ترین آن ها «آب سفید» است که در زبان محلی این واژه با گویش بختیاری به «او اسپید» معروف شده است. شرایط ویژه، حجم زیاد آب و ارتفاع ریزش یکنواخت و صخره ای این آبشار، ویژگی منحصر به فردی را سبب شده تا سپیدی افسون گری را بوجود آورده و بدین گونه لقب آب سفید را شناسه ی خود می کند. آبشار آب سفید سبزکوه به لحاظ صعب العبور بودن جاده ی دسترسی، یکی از بکرترین و ناب ترین آبشارهای استان و کشور است که در بخش گندما ن شهرستان بروجن چهار محال و بختیاری واقع شده است.

 

این آبشار در فاصله ی حدود 75 کیلومتری جنوب غربی بروجن(به طرف لردگان) قرار دارد که حدود 50 کیلومتر آن جاده ی آسفالته، 13 کیلومتر خاکی(روستای دوراهان تا سلطان ابراهیم) و مابقی 12 کیلومتر آن جاده مالرو و صعب العبور است. آب سفید بسیار خنک و کم همتا با دبی متوسط حدود 3 متر مکعب در ثانیه از ارتفاعات پوشیده از برف سبزکوه زیبای بختیاری سرچشمه می گیرد و پس از ایجاد مناظر چشم نواز و تفرجگاه های پر رمز و راز، در آغوش رودخانه ونک به  سرشاخه های کارون خروشان و زیبا پیوند می خورد.

 

 آب سفید با سختی املاح معدنی در حد سبکی 140 به عنوان یکی از سبکترین و سالم ترین آب های ایران و جهان اعلام شده است که این ویژگی ممتاز، آن را در بین آبشارهای دنیا بی نظیر و یا دست کم کم نظیر ساخته است، به طوری که مردم محلی معتقدند این آب شفابخش بوده و برای درمان کلیه و بیمارهای گوارشی بسیار مطلوب است.    اختصاصات ناهمتای آب سفید در منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی سبزکوه، پتانسیل اسرارآمیزی را برای خلق یک فضای شگفت‌انگیز اکوتوریسمی فراهم آورده است که بعید است نتواند از هر عاشق طبیعتی هوش برباید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.