آبشار توف سورنگان (نیاکان)، دیمه

نام آبشار:   آبشار توف سورنگان (نیاکان)

 

 

موقعیت جغرافیایی

 آبشار توف سورنگان در موقعیت جغرافیایی N3232 E5005 در استان چهارمحال و بختیاری واقع است. منطقه نیاکان در شمال غربی استان محصور بین کوههای دز اسپید از شمال و کوه پیر سیم از جنوب قرار گرفته است.

 

از شهرکرد به دو طریق می توان به سمت این آبشار حرکت نمود مسیر اول از شهرکرد به سمت سودجان  حرکت می کنیم تا به دو راهی میان رودان می رسیم آنگاه روستا های مهدی آباد ،فانی آباد و محمد آباد را پشت سر می گذاریم تا به روستای نیاکان که در 102 کیلو متری مرکز استان است می رسیم و یا از مسیر شهرکرد چلگرد به سمت چلگرد حرکت می کنیم تا به روستای نیاکان می رسیم که مسافت 110 کیلو متر از مرکز استان است. از وسایل نقلیه در کنار قبور روستا پیاده می شویم در سمت شمال کوه دزاسپید خود نمایی می کند و در دامنه کوه دره نیاکان و رودخانه بلش که از کوه بلش سرچشمه گرفته در حال غریدن و حرکت است. کوله هایمان را بر پشت گرفته و در جهت غرب شروع به حرکت می کنیم بعد از 1 کیلو متر به درختان و باغ مصفائی می رسیم این زیبائی کمی مسیر را به سمت جنوب غربی تغییر می دهد بعد از 100 متر در یک شیب ملایم به چادر های عشایر و چشمه بسیار زیبای نمد زن می رسیم توسط اهالی روی چشمه محصور شده و آب در جوب سیمانی توسط سه لوله هدایت می شود.

 

آب چشمه بسیار گوارا و سرد است بعد از لذت بردن از این منطقه به سمت جنوب غرب در یک شیب نسبتا تند که پوشیده از گونه های متراکم است رو به بالا حرکت می کنیم  بعد از طی دو شیب بر روی گردنه ای به نام چال خشکه قرار می گیریم از گردنه پائین می رویم کمی شیب تند است اما نگرانی وجود ندارد چون 100 متر بیشتر نیست. پس از فرود به چادرهای وارگه عزیز سلیمانی بر می خوریم که استقبال خوبی از همه دارند و ما را به ادامه حرکت ترغیب می کنند.از کنار چادر ها در  دامنه گردنه چال خشکه به سمت غرب حدود 500 متر ادامه می دهیم. به چشمه های مستعددی میرسیم که بیانگر سر منشاء های آبشار است از کنار این آبریزهای چشمه ها به سمت پایین حرکت می کنیم پس از طی 200 متر به یکی از زیبا ترین آبشار های استان بر می خوریم این آبشار با دهانهای حدود 20 متر و ارتفاع 15 متر بر زمین میریزد و آب آبشار پس از طی 20 متر با آبی که از برف های کوه پیر سلیم سر چشمه میگیرد یکی شده و رودخانه سورنگان را شکل می دهد که در دره سورنگان جریان دارد . حدودا 4 ساعت از روستای نیاکان تا آبشار زمان لازم است و مسیر بسیار زیبا ، مفرح و سرسبز است .

 

مسیر برگشت می توان بجای آمدن به سمت شرق در جهت گردنه چال خشکه حرکت نمود در نزدیکی های گردنه توسط روستائیان نهر آبی تعبیه شده که کم کم به سمت ارتفاع میرود و کوه را دور زده تا به روستای نیاکان میرسد. مسیر بسیار زیبا و دلنواز است حرکت در کنار این نهر چشم انداز های زیبائی از منطقه را برایمان آشکار می کند . ضمنا در حاشیه ارتفاع این قسمت گیاهان مختلفی وجود دارد اما باعث تعجب بود که گیاه مخالصه که خیلی کمیاب است در این منطقه به وفور پیدا می شد .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.