آبشار جانان، چلگرد

نام آبشار: آبشار جانان

نام انگلیسی: Janan waterfall & spring

موقعیت جغرافیایی

آبشار و چشمه جانان در موقعیت جغرافیایی N3224 E5006 در استان چهارمحال و بختیاری واقع است. این چشمه و آبشار آن سرچشمه اصلی رودخانه زاینده رود است که از ارتفاعات زردکوه بختیاری در دره بازفت سرچشمه میگیرد. این چشمه با دبی آب بسیار زیاد پس از گذر از پیچ و خم های فراوان به دریاچه سد کوهرنگ می ریزد و از تونل اول کوهرنگ وارد زاینده رود می شود.

این چشمه یکی از پرآبترین چشمه های ایران است و آبشار آن در حدود ۶۰ متر ارتفاع دارد. دره بازفت ۵ چشمه پر آب دارد که همه انها را به نامهای چشمه های جانان می شناسند. این آبشار یکی از زیباترین و باشکوهترین آبشارهای ایران است که بسیار ناشناخته مانده است. دستیابی به این نقطه که بیشتر در فصول بهار و تابستان جهت بازدید توصیه می‌شود، براحتی با هر نوع خودرو امکان‌پذیر است. راه دسترسی مناسب، آب آشامیدنی، فضای سبز دسترسی به هتل کوهرنگ از جمله امکانات و تسهیلات اقامت کنار این چشمه است.

چشمه مذکور از دامنه زردکوه بختیاری می جوشد و به طرف مشرق سرازیر می‌شود. پس از طی ۱۸ کیلومتر، به چشمه دیگری به نام «چهل چشمه» می‌رسد. همچنین از سمت شمال این منطقه، یعنی ناحیه فریدن، دو چشمه بزرگ دیگر به نام خرِسنگ و کودنگ به جانانه رود ملحق می‌شود. انشعاب دیگری نیز به نام زرین‌رود از طرف جنوب یعنی چهارمحال و بختیاری به این رودخانه اضافه می‌شود. اکثر کوههای این منطقه برف‌ گیر است. دو چشمه دیگر نیز در این حوالی وجود دارد، که یکی از آنها نمکین و شور است و حتی از آن نمک سفید و لطیفی استخراج می‌کنند. اما چشمه دیگر دارای آب شیرین است و با آن زراعت می‌نمایند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.