آبشارهای خربزان (سلیمان شاه)، آبدانان

    

نام آبشار:   آبشارهای خربزان

 

 

موقعیت جغرافیایی

آبشارهای خربزان در موقعیت N3305 E4700 جغرافیایی در استان ایلام واقع هستند. روستای آبشاران (خربزان) یکی از روستاهای استان ایلام است که در 20 کیلومتری شمال شرق بخش پهله زرین آباد واقع در شهرستان دهلران، استان ایلام قرار گرفته است. این روستا از نظر مناظر طبیعی زیبا و بکر همچنین آثار باستانی کهن، یکی از مکان های تفریحی استان ایلام است. در شمال این روستا آبشارهای هفتگانه و زیبایی قرار گرفته اند. اهالی این روستا از طایفه ی بزرگ "شهلیاروند" هستند که در گذشته جایگاه بالایی در حکومت های کدخدایی داشته اند. این روستا که طبیعتی کوهستانی دارد و دارای جنگل های بلوط و بنه و … است  دارای توپوگرافی منحصر به فردی است که گردشگران فراوانی را جذب خود کرده است.

 

مهم ترین مکان گردشگری روستای آبشاران، آبشارهای هفتگانه ی آن است که به صورت پلکانی در شمال روستا و در مسیر رودخانه ای که از کبیرکوه سرچشمه می گیرد و از این روستا می گذرد، قرار گرفته ان . چهار آبشار از این مجموعه ی زیبا از بقیه بزرگ تر هستند و بیشتر مورد توجه قرار می گیرند. اگر از پایین دست رودخانه به بالا حرکت کنید به ترتیب با این آبشارها روبه رو خواهید شد: آبشار (طاف) دارولی اول ، آبشار (طاف) دارولی دوم ، بعد از گذشتن از پیچ رودخانه و پیمودن مسیری کوتاه به یک آبشار کوچک زیبا می رسید که سومین آبشار (طاف) است و بعد از آن با فاصله ای اندک آبشار (طاف) سلیمان شاه را می بینید که بلندترین و زیباترین آبشار است و در کنار آن بیشه زار زیبایی قرار گرفته است. حوضچه ی این آبشار (طاف) دارای عمق زیادی هستند و مکان بسیار مناسبی جهت شنا و ماهیگیری محسوب میشوند. در فاصله  بین آبشار سلیمان شاه تا آبشار بزه ول ، آبشارهای کوچک زیادی دیده می شود که در زبان محلی به آن ها طافیلک (آبشار کوچک) می گویند که دو آبشار از بقیه بلندتر و در این تقسیم بندی آبشارهای پنجم و ششم نامیده می شوند.

 

شایان ذکر است در گذشته آسیابی در کنار این آبشار وجود داشته که آثار آن کماکان پابرجاست. آب آن از این آبشار تهیه می شده و در حال حاضر اثر جویی که آب را از بالای این آبشار به آسیاب می رساند دیده می شود. آسیابی که گفته شد به آسیاب (مه می) شهرت دارد. در سال های گذشته به دلیل خشکسالی های پیاپی آب این آبشارها کم شده و تا مرز خشکی پیش رفته اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.