آبشار شادگان (گله جنی)، گچساران

نام آبشار:   آبشار شادگان

 

 

موقعیت جغرافیایی

آبشار شادگان (گله جنی) در موقعیت جغرافیایی N303437 E505438 در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع است. این آبشار در دره در نزدیکی روستای شادگان واقع شده است. برای دسترسی به آبشار می توان از جاده ارتباطی چرام به باشت استفاده کرد. وستای «شادگان» از جمله روستاهای شهرستان باشت است که در 45 کیلومتری این شهرستان و 83 کیلومتری گچساران در حد فاصل جاده کهگیلویه- شیراز قرار گرفته است.

 

این روستا در منطقه کوهپایه‌ای، میان کوه‌های خامین و لار قرار گرفته و در فصل بهار از آب و هوایی بسیار مطبوع و دلپذیر برخوردار است.«شادگان» یکی از کهن‌ترین روستاهای کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود که با توجه به آثار باقی مانده از خانه‌های قدیمی، قدمت زندگی در این روستا افزون بر پنج قرن پیش تخمین زده شده است. «شادگان» با نام محلی «گورو» در حصار تابلوی فریبنده کوه‌های زیبای «کل کارد، بردگاه و تاویل» و مناظر وحشی و بی‌نظیر «ده بالایی، دشت راک‌، کوشک‌، براچنگ، جوبال و بیرمین» با پوشش متراکم و فشرده درختان بلوط و فرش علفزار‌هایی همراه با گل‌های سرخ‌فام لاله وحشی انسان را به شگفتی وا می‌دارد.

 

رودخانه فصلی رود باشتی در ضلع شرقی این روستا به همراه آبشارهایی زیبا و منحصر به فرد از جمله آبشار «گله جنی» با جغرافیایی خاص، پوشیده از درختان بلوط و علفزارهایی پر از سبزه و گل‌های بهاری و لاله‌های وحشی قطعه‌ای از بهشت را به تصویر کشانده است. راساس تحقیقات تاریخی صورت گرفته مردمان این روستا در زمان‌های دور به دلایل امنیتی و رفاهی در مکان‌های مختلفی از جمله «ده‌بالایی» و «گورو کهنه» زندگی می‌کردند  که در سال 42 به مکان زیبای امروزی نقل مکان کرده و نام روستا را از «گورو» به معنای دشتی که در کنار رودخانه است به «شادگان» تغییر دادند که با توجه به شواهد موجود به نظر می‌رسد این نام به دلیل شاد زندگی کردن ساکنان این روستا انتخاب شده است. «شادگانی‌ها» از طایفه بزرگ ایل «باوی» محسوب می‌شوند که اصالتا لر زبان بوده و از نژاد اصیل آریایی به شمار می‌روند.

1 نظر
  1. قشقایی می‌گوید

    علاوه بر زیبایی آبشار شادگان ،این روستا دارای مردمانی مهربان ،تحصیلکرده ،نجیب و بافرهنگ بالا و درکی فراتر از استان زندگی میکنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.