آبشار ورزان، سوباتان

نام آبشار:   آبشار ورزان، سوباتان

 

 

موقعیت جغرافیایی

آبشار ورزان یا ورازان در موقعیت جغرافیایی N375654 E484146 در استان گیلان واقع است. در فاصله 36کیلومتری شمالغرب شهر تالش (از میدان نماز تالش تا ابتدای بازار سوباتان) و 22 کیلومتری جنوب (از ایست و بازرسی جنگلبانی سوباتان تا دریاچه)دریاچه نئور اردبیل(ازمسیر فیبر نوری اردبیل گیلان) در ارتفاع 1900-1970 متری از سطح دریاهای آزاد قرار دارد.آبادی ییلاقی سوبانان روبروی بلندترین کوه رشته کوه تالش ««ریشکاجی یا ریشگاسر»» قرار دارد.جمعیت منطقه ییلاقی سوباتان (شامل گزنه هونی ، بیده پشت و…)بصورت فصلی متغیر است ،بهار تابستان و اوایل پائیز منطقه پر از هیاهو و جنب و جوش است ، ترکیب جمعیتی عمداٌ از تالشان و بومیانی است که به دامداری و دامپروری مخصوصاٌ گوسفند مشغول هستند.سایر ساکنین از اهالی بخش مرکزی و بخش لیسار تالش هستند. طبیعت زیبا ،محیط دلرباوهوائی به غایت نیکوپذیرای خیل طبیعت گردان و کوهنوردان ملی و محلی و به ندرت گردشگران خارجی است.

 

نام سوباتان که سووتن تلفظ می شود از ترکیب واژه سو به معنای گلپر و  تن به معنای وطن است و یک واژه تالشی است.  بیشترین تولید گلپر از زمینهای این منطقه در تالش به عمل می آید.

 

این آبشار در روستای ورزان که در ضلع شمال غربی سوباتان واقع شده و فاصله آن تا شهرک سوباتان حدود 4 کیلو متر است . آب رودخانه ورزان یکی از شاخه های اصلی رودخانه لیسار است که از چشمه های بالا دستی ییلاق سر چشمه گرفته در مسیر خود هنگام ریزش از صخره های عظیم ورزان آبشار زیبا و دیدنی که ارتفاع آن بیش از 100 متر است را تشکیل می دهد.

 

ساکنین روستای ورزان که بیش از 50 خانوار هستند اکثرا اهالی روستاهای هره دشت شمالی و جنوبی و کوهپایه نشینان لیسار هستند که اکثرا به شغل دامداری و دامپروری مشغولند. بدلیل پایین بودن دمای هوای این منطقه به علت ارتفاع بیشتر نسبت به سطح دریا ، شقایق ورزان نیز دیر تر از شقایق سوباتان شکوفه می زند. از سوباتان تا آبشار ورزان حدود 1 ساعت کوهپیمایی سبک در پیش خواهید داشت. 

۲ نظرات
  1. امیر می‌گوید

    در پاسخ به دوستمون آقای حسین که گفته :
    سوباتان از سو و باتان تشکیل شده یعنی جایی که اب فرو میره اذری هست.
    این نظر درسته، ولی به علت اینکه اسم تمامی ییلاقات تالش به زبان تالشی هست مثل مریان (آبادی بزرگ) ، نوئه دی (ده نو) ، اسب مور ( اسب و مار ) ، اسب هونی ( چشمه اسب) ، هره شون دشت ( دشت آتش) و … ۱۰۰% اسم این ییلاق هم باید ریشه تالشی داشته باشه چون قسمت هایی از اون مثل بیدپشت، ورزان، گزنه هونی، هونی یش و… همه اسامی تالشی دارند.
    تالش زبانهای این منطقه، سوباتان رو سووَتـَن تلفظ میکنند که به معنی محل رویش گلپر و این نام درست چون تا همین ۳۰ سال پیش در بخش اعظم منطقه گلپر وجود داشته که به مرور از بین رفته.

  2. حسین می‌گوید

    سوباتان از سو و باتان تشکیل شده یعنی جای که اب فرو میره اذری هست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.