تالاب رودباری، فیروزان

نام انگلیسی:  Roudbary wetland    

نام فارسی :   تالاب رودباری

 

 

موقعیت جغرافیایی  

تالاب رودباری در 10 کیلومتری جنوب شهرستان فیروزان در موقعیت جغرافیایی N3417 E4807 و در مجاورت روستای رودباری در استان همدان واقع است. وسعت تالاب در حدود 2 هکتار است. ارتفاع تالاب رودباری 1680 متر از سطح دریا است و اراضی آن متعلق به دولت است. این تالاب در واقع سد بتونی کوچکی است که بر روی رودخانه گاماسیاب ساخته شده است و محل تقسیم آب کشاورزی است. این تالاب از طریق جاده فیروزان-تپه یزدان قابل دسترسی است. روستای رودباری یکی از روستاهای شهرستان نهاوند است که در سمت شمال غربی این شهرستان ودر فاصله حدودا ۳۰ کیلومتری آن قرار دارد. روستای رودباری طبق سرشماری انجام شده در سال ۸۹ که توسط خانه بهداشت رودباری انجام شده است ۷۸۷نفر جمعیت دارد.وجه تسمیه این روستا به احتمال زیاد بعلت جاری بودن رودهایی در حواشی این روستا بوده که در زمانهای دور از این روستا عبور می کرده اند. این روستا در حال حاضر امکاناتی نظیر آب شرب،برق،تلفن،خانه بهداشت،مدارس ابتدایی وراهنمایی،مرکزمخابرات است.

 

آب و هوا

آب و هوای منطقه در زمستان سرد و برودت هوا تا 30 درجه زیر صفر می رسد و در تابستان معتدل و گرما تا 30 درجه سانتی گراد بالای صفر می رسد. تالاب رودباری دایمی است و آب آن شیرین است. منبع تامین آب آن رودخانه گاماسیاب است و عمق آن تا 4 متر می رسد. بستر تالاب کاملا گلی است.

 

کاربری تالاب

از آب تالاب برای کشاورزی استفاده می شود و بند مصنوعی ایجاد شده مکان تقسیم آب رودخانه گاماسیاب بین کشاورزان است. زیستگاه پرندگان آبزی و کنار آبزی است. آب بند دارای ماهی قابل توجهی است و صید ماهی در آن رواج دارد. زمین های اطراف تالاب کشاورزی و اندکی نیز به صورت مرتع است که محل چرای دام روستاییان است.

 

تهدیدات

عوامل خاصی تالاب را تهدید نمیکند. شسته شدن سموم زمین های کشاورزی، صیادی و برداشت آب از مواردی است که می تواند بر روی تالاب موثر باشد.

 

پوشش گیاهی

پوشش گیاهی غالب منطقه نی Phragmetis است که در حواشی آن Juncus، بید Salix Sp، لویی Typha و سایر گیاهان آبدوست فراوان است ولی نزدیک خروجی آب، سطح آب بند فاقد پوشش گیاهی است. درختان بید و بوته و انواع درختچه ها در اطراف رودخانه در محل ورود آب به تالاب کم و بیش وجود دارند.

 

حیات وحش

جانوران تالاب شامل مهره داران و بی مهرگان است. از مهره داران رده غالب در منطقه پرندگان هستند که پرندگان آبزی، کنار آبزی و خشکزی در اطراف تالاب فراوان هستند. از جانوران تالاب می توان به موارد زیر اشاره کرد: قورباغه، لاک پشت خزری، مار آبی ناتریکس، حواصیل خاکستری، اگرت سفید بزرگ، درنا، غاز خاکستری، اردک سر سبز، خوتکا، سرحنایی، کشیم کوچک و بزرگ، چنگر، قمری، کبوتر چاهی، زنبور خور، زاغی، کلاغ، گنجشک، چوب پا، خروس کولی، آبچلیک پا سرخ، کاکایی سر سیاه، پرستو دریایی، اوست، اکراس، لک لک، انواع کرم. ماهیان: ماهی کپور، ماهی سیاه، ماهی کولی، گراز، روباه، گرگ،

۲ نظرات
  1. هنگامه سلگی می‌گوید

    سلام من خوشحال هستم که پدرم اهل روستای رودباری است وبه خودم میبالم که یک لر هستم

    1. دانیال می‌گوید

      سلام خانم سلگی اطلاعاتی درمورد روستای رودباری میخواهم لطفا راهنماییم کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.