تالاب چملی، تکاب

نام فارسی:  تالاب چملی

نام انگلیسی: Chamli wetland

موقعیت جغرافیایی

تالاب چملی در موقعیت جغرافیایی N362836 E471330 در استان آذربایجان غربی واقع است. چملی گول (چمن متحرک بدرلو) در کیلومتر ۱۷ شمال شرقی شهرستان تکاب و در ۳ کیلومتری شرق روستای بدرلو از دهستان افشار بخش مرکزی واقع شده است. در داخل دره سرسبز و درختان چنار و بید و نیزار و چمن دریاچه ای به قطر تقریبی ۸۰ متر و با جزیره ای شناور مملو از نی به قطر ۶۰ متر وجود دارد که در اثر وزش باد به اطراف در حال حرکت است که به علت لجن زار بودن و نیزار انبوه اطراف دریاچه نزدیک شدن به محدوده آن مشکل و تنها از طرف شرق دریاچه یک راه باریک منتهی به محدوده و ساحل دریاچه موجود است. این چمن بصورت جزیره‌ای متحرک با مساحت هشتاد متر مربع بر روی دریاچه‌ای کوچک خودنمایی می‌کند که با وزش باد و جریان هوا و یا تکان خاصی به جهات مختلف تغییر مسیرداده وحرکت می‌کند وهمین امرموجب منحصر به‌فرد شدن این جاذبه طبیعی شده‌است. کل مساحت این برکه عجیب به وسعت یک هکتار است. چمن بصورت معلق و شناور در وسط این برکه قرار گرفته و دارای پوشش گیاهی کاملا مطلوب و مناسب است و حتی در فصل زمستان و سرمای هوا نیز چمن آن سبزی خود را از دست نمی‌دهد.

قطعه چمن متحرک بصورت یک نیم قوس کمانی که از پیرامون برکه جداست هنگام حرکت جاذبهٔ فوق العاده‌ای را ایجاد می‌نماید و از این لحاظ یکی از مناطق مهم طبیعی و گردش‌گری آذربایجان غربی محسوب می‌شود. عمق این برکه زیاد بوده و ماهی و مرغابی‌های وحشی در اطراف این چمنزار جلوه و زیبایی خاصی را پدید می‌آورد. ازعلت حرکت و شناور بودن این چمن شگفت انگیز اطلاعی دقیق در دست نیست اما برخی کارشناسان علت آن را منطبق و متناسب با حرکت وضعی زمین و عده‌ای دیگر ناشی از عوامل طبیعی و وزش باد می دانند.

آب دریاچه با جوشیدن از عمق دریاچه تامین می گردد. هر چند که آب چندین چشمه کوچک از اطراف به دریاچه سرازیر می شود ، ولی وجود آن همه آب در یکجا مربوط به چشمه های اطراف نبوده بلکه مؤید جوشیدن آب از عمق دریاچه می باشد. آب خروجی دریاچه که در مسیر کانال کوچک جریان دارد جهت آبیاری چمنزارهای اطراف مورد استفاده قرار می گیرد. ارتفاع تالاب از سطح دریا در حدود ۲۳۴۰ متر است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.