تقسیم بندی عقرب ها

الف)عقرب های مرطوب زی:این عقرب ها در مکان های مرطوب مانند کناره ی رودخانه ها، جویبارها، مکان های جنگلی یا ارتفاعات پوشیده از برف زندگی می کنند.
عقرب های غارزی نیز در این گروه قرار دارند.گونه هایی از جنس مزبوتوس از تیره ی بوتیده ی ایرانی درمناطق لار،گرگان،رودبار و کوههای برغان از انواع ایرانی این گروه هستند.


ب)عقرب های خشک زی:این عقرب ها ترجیح می دهند در مناطق خشک کوهستانی وصحرایی زندگی کنند.تارس و بازی تارس عقرب هایی که دردشت زندگی می کنند از دو طرف فشرده است.موهای بلند و مرتب به شکل شانه دراین بندها حرکات جانور را روی خاک و شن آسان می سازد.

 

برخی جنس های تیره ی بوتیده مانند آندرکتونوزس،آپیستوبوتوس و ادنتوبوتوس از نمونه ایرانی این گروه هستند.عقرب های حفار نیز در این گروه قرار دارند.از نمونه های ایرانی عقرب های حفار می توان اسکرپیوـ موروس و ادنتوبوتوس ـ دوریه را نام برد.عمق حفره ی پناهگاه این عقرب ها گاهی به 50 سانتی متر هم می رسد.شکل حفره،دهانه ی آن و حتی جهت جغرافیایی دهانه ی آن درعقرب های حفار متفاوت است.مثلاً،دهانه ی حفره ی ادنتوبوتوس نیمه بیضی و با سقف قوسی است.این حفره به طور مایل شروع می شود و سپس جهت عمودی به خود می گیرد و پس از مسافت کوتاه تقریباً به حالت افقی تا انتها ادامه می یابد.شاید شکل بنای حفره به علت آب و هوای متغیرصحرایی باشد که روزها گرم و خشک و شبها سرد است و جانوربراساس نیاز، طبقه ی بالاتر یا پایین تر را برای زندگی انتخاب می کند.
عقرب های خشک زی بیشتر از تیره ی بوتیده هستند و خطر گزش آنها برای انسان از انوع مرطوب زی بیشتر است.

 

همان طورکه اشاره شد،عقرب ها شب زی هستند ومعمولاً درفصل گرما فعالیت می کنند.درفصل های سرد،فعالیت بدنی آنها به حداقل می رسد. در حال استراحت یا به تعبیری خواب،جانور روی پاهای تاشده ی خود قرار می گیرد و دم را به حالت خمیده در کنارش می گذارد.شانه به شکم چسبیده است و انبرک ها در جلو جمع شده و انگشت ها بسته هستند.و جانور بدون کوچک ترین حرکتی مدت ها به این حالت می ماند.درهنگام فعالیت، عقرب روی پاها می ایستد،انبرک ها به جلو کشیده می شود،انگشت ها باز است و دم به حالت کمانی بالای پشت جانور قرار می گیرد.وقتی جانور درحال حرکت است،شانه به حالت عمود بر محور بدن نوسان دارد.

۲ نظرات
  1. رحمت اله عبدالهی می‌گوید

    دست شما درد نکنه مطالب بسیار عالی است یک خواهش دارم اگه میشه
    تصاویر بیشتری بزارید

  2. علی فلاح نژاد می‌گوید

    لطفا در مورد عقرب-عنکبوت ( عنکبوت شتری ، عنکبوت خورشیدی ، سالیفیوژ) مطلب بذارید
    داخل عکس بالا سمت راست عکس سه تا سالیفیوژ معلومه
    من قبلا یکی از اینها رو زنده گیری کرده بودم که فکر می کنم زیرگونه خاصی باشه چون نسبت به عکسهایی که توی سایتهای خارجی دیدم خیلی بزرگتر بود
    برای اطلاعات بیشتر بگم که در منطفه مسکونی تقریبا نزدیک علفزار های خشک و در شهرک خور واقع در استان البرز زنده گیری انجام شده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.