تنگه داستان، مجن

تنگ داستان، مجن، استان سمنان، تصاویر از بیتا شمس اللهی
نام فارسی:  تنگه داستان

نام انگلیسی: Dastan canyon

موقعیت جغرافیایی

تنگ داستان در موقعیت جغرافیایی N362845 E543310 در استان سمنان واقع است. یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان شاهرود که تا کنون ناشناخته مانده تنگ و آبشار داستان است که در ۷ کیلومتری غرب مجن در منطقه ای تحت عنوان دشن تلی و اسپید خاک قرار دارد. این آبشار زیبا و با عظمت در میان تنگه ای به نام داستان با ارتفاع ۱۲ متر در بین دو سنگ عظیم ‌الجثّه جاری است. بیننده در نگاه اول می‌پندارد که سنگ ها تا لحظاتی دیگر در حال فرو افتادن است. فضای تنگ حالتی شگفت انگیز دارد. این تنگ به زعم بسیاری از گردشگران بی نظیر است چرا که فرم صخره ها و توپوگرافی منطقه بر زیبایی آن افزوده است و مکان مناسبی برای صخره نوردی به نظر می رسد. چنین نقل است که این تنگ در اثر زلزله ای در سال های بسیار دور ایجاد شده و رودخانۀ منتهی به آبشار از این تنگ می گذرد. طول تنگ در حدود ۲ کیلومتر و عرض تقریبی آن ۵ متر می باشد. در مسیر رودخانه آبشار های دیگری با ارتفاع ۵ تا ۱۰ متری دیده می شود که جریان آن در میان تنگ بسیار جذاب است.

پیچش صدای آب در میان صخره ها و قدرت خیره کننده آن به گونه ای است که دل هر فردی را به لرزه در می آورد. شدت صدا به گونه ایست که افراد فریاد یکدیگر را از فاصلۀ ۵ متری نمی شنوند. فضای عجیب تنگه مملو از ذرات ریز آب است که در اثر ریزش جریان آب روی سنگ ها ایجاد می گردد گویی از سرما به بخار می مانند.  همه چیز اینجا زیباست و بیشتر از همه میزان برودت آب قابل توجه است، بطوری که کمتر کسی توانایی نگه داشتن دست خود در میان آب را بیش از یک دقیقه دارد. ریزش آب آبشار با گذشت قرن‌ها موجب شسته شدن سنگ های آهکی کوه و ایجاد کانالی چند ده متری تا محل فعلی آبشار شده و زیبایی خیره‌کنندۀ آن هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. قسمت های فوقانی تنگه محل زیست کبوترهای چاهی است که پرواز آنها در میان صخره ها تماشایی است.

در تنگ داستان، ۲ کوه بلند به چشم می خورد یکی به نام تنگ داستان و دیگری به نام تنگ اسمال (Esmal) که بر فراز کوه تنگ داستان بقایای قلعه ای قدیمی به نام کافر قلعه جای مانده است. شاید دلیل نام گذاری این تنگه به این نام به خاطر داستان هایی که از این تنگه نقل شده است. سرچشمۀ این آب ها چشمه هایی هستند که در بالای تنگه قرار گرفته و از دل کوه می جوشند. وجود یخچال های طبیعی که بیشتر فصول سال انباشتی از برف در میان آنهاست از دیگر جاذبه ها به شمار می رود. تنگه داستان در حقیقت دارای ۳ آبشار است یکی آبشار اول که در ابتدای تنگه و در معرض دید همگان قرار دارد و ۲ آبشار دیگر در امتداد آن در بالادست و در چشم انداز زیبای تنگ رستم قرار دارند.

جریان آب که تأمین‌کنندۀ آب شهر مجن است به قدری سرد است که وقتی وارد دهانۀ کانال می‌شوی برودت بسیار آن قابل لمس بوده و حتّی در فصل تابستان و در اوج گرما نیز نمی‌توان به چند متری آبشار نزدیک شد. شاید به همین علّت است که در شهر مجن دستگاه آبسردکن مشاهده نمی شود.در زیرپای این آبشار سدّ مخزنی مجن به ارتفاع ۳۷ متر و با ظرفیّت ۵ میلیون متر مکعب در حال ساخت است که آیندۀ پررونقی را برای گردشگری این منطقه رقم خواهد زد. دریاچۀ این سد در پایین دست آبشار در حال تبدیل شدن به یک منطقۀ گردشگری دیگر است که قابلیّت ورزش های آبی و نیز بازدید گردشگران را مهیّا خواهد نمود. احداث این سد که از برکات سفر مقام معظّم رهبری به شهرستان شاهرود در سال ۸۵ می باشد ضمن توسعۀ کشاورزی و باغداری، به پرورش بیشتر پوشش گیاهی، ازدیاد حیات وحش و تلطیف میکرواقلیم منطقه کمک شایانی خواهد نمود.

وجود انواع گونه های گیاهی، درختان و درختچه ها چشم انداز جالبی برای بازدیدکنندگان به وجود آورده است. مراتع مشجّر و درختان پراکنده اورس و زرشک و بیشه های کوچکی که در درّه ها و در میان صخره ها و تنگه های مسیر قرار گرفته بسیار دیدنی است. از ویژگی های منحصر به فرد این منطقه وجود درختان کهنسال و دیرزیست اورس در اراضی زراعی منطقۀ دَشن تلی (Dashen tali) است که مورد توجّه طبیعت گردان و زیست بوم شناسان قرار گرفته است. باغات سیب و زردآلو و مزارع سیب زمینی این حدود، مکان مناسبی برای گذران اوقات فراغت اهالی شاهرود و گرگان محسوب می شود.از کمبودهای این منطقۀ نمونۀ گردشگری می توان به مواردی نظیر نبود هتل، مهمانسرا و رستوران در شهر مجن، نبود جادّۀ مناسب، سرویس های بهداشتی در منطقۀ دشن تلی و نیز فقیر بودن مراتع و کوه های اطراف که استعداد کاشت درختان اورس از سوی منابع طبیعی و شهرداری را داراست، اشاره کرد.

در سال ۸۶ به همّت دولت خدمتگذار در دور اوّل سفر هیئت محترم دولت، آبشار تنگۀ داستان در کنار بافت با ارزش تاریخی شهر مجن به عنوان منطقۀ نمونۀ گردشگری تصویب شد و نیاز به جذب سرمایه گذار در صنعت گردشگری را دوچندان نموده است. با توجّه به نزدیکی به اتوبان تهران – مشهد و فرودگاه ملّی شاهرود و خطوط ریلی و نیز وجود جاذبه های فراوان در منطقۀ مجن نظیر منطقۀ فرحزاد، چشمۀ هفت رنگ، قلل رفیع، آداب و رسوم، میراث معنوی و در آینده دریاچۀ پشت سد توجیه اقتصادی ساخت یک هتل، رستوران و کمپ های گردشگری در شهر مجن را بالا برده است. مضافاً اینکه اماکن اقامتی شهرهای شاهرود و بسطام نیز در بیشتر اوقات با کمبود تخت برای اقامت گردشگران و مسافران مواجه می‌باشند. و توجّه به این امر در جهت توسعۀ و اشتغالزایی ساکنین محلّی امری ضروری و اجتناب ناپذیر می باشد.

۳ نظرات
  1. سیدجلال اسماعیلی می‌گوید

    با سلام ؛ بنده بارها به شاهرود و بسطام سفرنموده ام و چند شبی را نیز در بسطام گذرانده ام و با فضای این شهر آشنایی دارم اما تاکنون به مجن که در نزدیکی بسطام است نرفته ام . فکر میکنم باتوجه به جاذبه های طبیعی این شهر اگربرای گردشگران جای اقامتی مناسب وجود داشته باشد قطعا” در معرفی این منطقه به سایرین و رونق آن موثر خواهد بود. ضمنا” تقاضا دارم در خصوص اقامت شب در این منطقه بنده را راهنمایی بفرمایید که آیا محل اقامت مناسبی وجو دارد یا خیر؟ با تشکر

    1. hoda می‌گوید

      سلام.بنده هم اولین بارم بود ک اومدم مجن.و از اهالی برای اقامت سوال کردیم.گفتن ک امامزاده ای ک در شهرشون هست ی سوییت داره ک میشه اونجا موند.ک امکاناتش و هزینش برای ی شب خیلی خوب بود.البته جاهای دیگه هم برا موندن داشتن.

  2. سارا می‌گوید

    خیلییییییییییییییییییییی زیباست
    توصیه میکنم حتما برید ببینید
    فوق العادستتتتتتتتت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.