تنگ روزیه، چاشم

    

نام فارسی:   تنگ روزیه

نام انگلیسی: Roozyeh valley

 

 

موقعیت جغرافیایی

تنگ روزیه در موقعیت جغرافیایی N355159 E531130 ، یکی از پدیده های زیبا و جالب توجه طبیعی استان سمنان است. این تنگ، در روستای کوهستانی «چاشم» از توابع بخش مهدیشهر قرار دارد. در داخل تنگ آبشارهای متعددی قرار دارند که بلندترین آبشار از ارتفاع 20 متری به پایین می غلتد و طراوت دلپذیری در پیرامون خود پدید می آورد. هر ساله عده کثیری از دوستداران طبیعت برای دیدار از این آبشار زیبا به روستای چاشم مراجعه می کنند. آبشار روزیه که در اثر فرایند کاملآًٌ طبیعی بوجود آمده است در ورودی خطیرکوه از طرف سمنان واقع شده است. روستای چاشم  که در دامنه های جنوب شرقی البرز واقع شده است چشم اندازهای و زیبایی های خاصی دارد که هر بیننده ای را مجذوب می کند. منظره زیبای مراتع ، کوه ها ، مزارع و باغها و چشمه ها این روستا را به منطقه خاصی تبدیل کرده است. طول تنگ در حدود 1 کیلومتر است و در ارتفاع 1700 متری از سطح دریا واقع شده است.

 

این مسیر برای کسانی که قصد سفر از سمنان به مازندران را دارند می تواند جالب توجه باشد زیرا مسیر شهمیرزاد به چاشم و سپس خطیر کوه مسیری کوهستانی و زیباست تنگ روزیه در این مسیر حدود 20 کیلومتر بعد از چاشم در مسیر خطیرکوه در سمت چپ جاده قرار دارد قرار گرفتن دو کوه بلند و آبشار بین آن این فضا را زیبا و شگفت انگیز کرده است.

 

چاشم یکی از روستاهای شهرستان مهدیشهر در استان سمنان ایران است. این روستا در فاصلهٔ ۳۸ کیلومتری شمال شهر مهدیشهر و ۵۴ کیلومتری شمال شهر سمنان در البرز شرقی در دره خاوری کوه بوردر واقع شده‌است روستای چاشم با مسیری به طول 36 کیلومتر به دوآب سوادکوه متصل می گردد و به شهر پل سفید و زیر آب و قائم شهر راه می یابد ارتفاع این روستا ۲۱۵0 متر از سطح دریا است. روستای چاشم مرکز دهستان چاشم است و مردم آن با لهجه چاشمی مازندرانی سخن می‌گویند. این روستا در دامنهٔ دومین کوه مرتفع استان سمنان به نام نیزوا (۳۸۱۰ متر) واقع شده و کوههای مرتفع آن را از نواحی داخلیِ استان سمنان و مازندران جدا کرده‌است بارندگی سالانه درگذشته ۴۹۷ میلیمتر بوده که در این ۱۰سال بعلت خشکسالی به۲۹۵ میلیمتر رسیده‌است رودهای چاشم و نواحی غربی آن پس از پیوستن به تلار قائم شهر و رودهای شرقی آن پس از پیوستن به تجن ساری به دریای مازندران می‌ریزد.

 

وستای چاشم بخاطر قرارگرفتن در بین سلسله جبال البرز دارای آب وهوای خنک در تابستان می باشد که حداکثر دمای مطلق آن در سال 29 درجه سانتی گراد می باشد که 15درجه از حداکثر دمای شهر سمنان که 44 درجه می باشد. پایین تراست و این موضوع باعث می گردد در تابستان جمعیت زیادی از مازندران و سمنان و تهران به این منطقه ی خوش آب وهوا سفرکنند از مناظر زیبا در این منطقه کوه نیزوا با3810متر ارتفاع را می توان نام برد که زیبایی خاصی به این منطقه داده است کوه زیبای آرم که در اردیبهشت ماه چمن زار وسرسبز است وبا پرندگانش زیبایی خاصی به منطقه می بخشد از دیگر جاذبه های زیبای طبیعی آبشار روزیه است که در مسیر چاشم به دوآب قرارگرفته واین آبشار در تنگه ای روزیه قرارگرفته و همه ساله افراد زیادی به این مکان می آیند از آثار تاریخی در داخل روستای چاشم می توان به برج چاشم و چنار دوقلوی قدیمی نام برد که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است مسیر چاشم به دوآب یکی از زیباترین مناطق سفر به مازندران می باشد که ازتنگه ی زیبای خطیرکوه عبور می کند و کوههای بلند مزارع وباغات بسیاری در این منطقه وجود دارد ناصرالدین شاه قاجار در سفر به خراسان از چاشم عبور نموده است واز بلدرچین کبک و آفتابگردانهای مسیر بسیار تعریف نموده است و چاشم را سرسبزتر و خوش آب وهواتر از فیروزکوه ولار ذکر نموده است.

۷ نظرات
  1. تنهای وحشی می‌گوید

    من چاشمیم همتون بیاین چاشم قدمتون بالاسرمونه به مولا……شمه قدم امه بالاسره خش بمونی

  2. چشم می‌گوید

    این عکسا مال زمنی بودکه کمبود آب خشکسی نده بود
    آلان ب باصفایی قبل نیست
    خیلی کم آب شده تقری خشکه

  3. سارا می‌گوید

    سلام من در کانادا زندگی می کنم وقتی به ایران امدم به روستای چاشم رفتم واقعا مردم روشن فکر و با فرهنگی داره ما ایرانی ها باید قدر همچین مردمایی رو بدونیم.

  4. حمیدرضااحمدیان می‌گوید

    سلام.من حمید اهل چاشم هستم روستای ما بسیار زیبا وجذاب میباشد!حتما ازاین روستا وآبشار زیبایش دیدن کنید

  5. فاطمه می‌گوید

    من هم در تهران زندگی میکنم. از چاشم و طبیعتش و مردم فرهیختش زیاد شنیده بودم و اینکه بسیار مردم فهمیده و روشن فکری داره مثلا یه آقای جعفری رو میشناختم که روحشون شاد باشه حدود ۲ سالی میشه که به دیار باقی شتافتند،در یکی از ییلاقات چاشم زندگی میکردن و با اینکه تحصیلات آکادمیک نداشتن، ولی سوادی داشتن که من بعنوان دارنده مدرک دکتری واقعا در برابرشون احساس بی سوادی و ضعف میکردم. خلاصه اینکه جای فوق العاده زیباییست با مردم زیباتر از برگ درخت…

  6. حسین می‌گوید

    من در تهران زندگی می کنم اسم چاشم ومفاخرشه شنیده بودم ولی نمی دونستم اینقدر قشنگه

  7. امین می‌گوید

    بسیار جالب و زیبا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.