تنگ زندان، لردگان

نام فارسی:  تنگه زندان

نام انگلیسی: Zendan canyon

موقعیت جغرافیایی

تنگ زندان در موقعیت جغرافیایی N314121 E505845 در استان چهار محال و بختیاری واقع است. منطقه حفاظت شده سبزکوه با مساحت ۵۴ هزار و ۲۹۱ هکتار در چهارمحال و بختیاری واقع شده است .دره تنگ زندان سبزکوه در این منطقه یکی از مرتفع ترین و خشن ترین کوه های این استان بین شهرستان های اردل، لردگان و بروجن قرار دارد و دارای چشم اندازهای طبیعی، مرتعی، جنگلی و کوهستانی است . به دلیل شیب زیاد و نبود راه مالرو، که حتی اجازه ورود به عشایر را نمی دهد شاید تنها نقطه بکر استان باشد. این دره زیبا حدود ۱۰ آبشار مرتفع را در دل خود جای داده است که آبشارهای آتشگاه ، دره عشق ، تونل کوهرنگ و تنگ زندان از مهم ترین و زیباترین آنها هستند.

 

تنگ زندان مجموعه ای زیبا از کوهستان ،‌آبشار ، جریان آب ،گیاهان خودرو و حیات وحش است .آبشار ۱۰۰ متری تنگ زندان با هشت آبشار کوچک در شمال منطقه حفاظت شده سبزکوه قراردارد که بزرگترین آبشار ایران بوده و در بین بومی های منطقه به آبشار دودی یا ‘کرودیکن’ معروف است که پس از سرازیر شدن از دل صخره در نهایت به رودخانه سبزکوه می ریزد و در ادامه به رودخانه کره بس می پیوندد.

 

بهترین فصل سفر به این منطقه از اردیبهشت تا مرداد ماه می باشد و در این زمان خصوصا در بهار ، طبیعت آن بسیار زیباتر و خطرات آن بسیار کمتر است.  در ماههای دیگر سال سرما یا گرمای شدید ، کمبود آب در منطقه، کوتاه بودن طول روز خصوصا در زمستان ، احتمال گم کردن راه و نشانه ها ، خطر ریزش سنگ و سنگریزه هنگام نا آرامی آسمان ، همگی دلیل بر نامناسب بودن زمان اجراست.

 

به منظور رسیدن به منطقه ۲ مسیر کلی داریم : مسیر ۱ که به ترتیب از فرخ شهر ، بروجن ، گندمان ، گردنه مروارید در جاده لردگان ،کنارک صفلی و منارک علیا ، مورچگان و وستگان گذشته و مسیر ۲ که به ترتیب از شهرک ، طاقانک ، شمس آباد ، خراجی ، شلمزار ، گهرو و…..می گذرد .. پس از گذر از روستاها جاده خاکی می شود . در نهایت هر دو مسیر در جاده خاکی به هم پیوسته یکی می شوند . جاده را ادامه می دهیم تا جایی که باید از میان رود خانه ای که در تابستان کم آب یا خشک است عبور کنیم و از میان باغات سیب روبه روی جاده که روی یک تپه هستند رد شویم.هم‌چنین یک نکته ای که باید در نظرگرفت این است که وقتی به اخرین روستا که وستگان است رسیدیم نزدیک به آخر آبادی وقبل از پل درست در کنار آخرین خانه آبادی جاده خاکی سمت چپ ما وجود دارد که باید وارد آن شویم وجاده خاکی را ادامه دهیم.

 

در ۱۸ کیلومتری روستای وستگان که در جاده خاکی پیموده می شود سمت چپ ما یک تابلوی زرد رنگ و جود دارد که روی آن نوشته شده (منطقه حفاظت شده سبزه کوه) در کنار این تابلو یک راه به سمت چپ  می رود که  از اینجا ۲۳ کیلومتر تا آخرین جایی که ماشین رو است مسافت داریم . حدودا یک کیلومتر که جلوتر برویم تعاونی روستائی عشایری نشان دیگری برای مسیریابی صحیح است .بعد از گذشتن از تعاونی حدود ۵ دقیقه یک چشمه در سمت چپ ما وجود دارد. از منطقه عشایری چهارطاق نیز عبور می کنیم. در این مسیر و بیشتر در آخر مسیر راه های انحرافی وجود دارد که مسیر ماشینهای عشایری است . باید فقط در مسیر اصلی حرکت کرد و در دو راهی ها به سمت راست می رویم تا جایی که مسیر تمام شود. این آخرین جایی است که ماشین می تواند تردد کند.

 

توجه: این منطقه بسیار صعب العبور است و نیاز به امکانات فنی و راهنمای محلی دارد. همراه بردن کودکان، سالمندان و زنان باردار به هیچ عنوان توصیه نمی‌گردد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.