دره پیغام، کلیبر

    

نام فارسی:  دره پیغام

نام انگلیسی: Peygham canyon

 

 

موقعیت جغرافیایی

دره پیغام در موقعیت جغرافیایی N3058 E4703 در استان آذربایجان شرقی واقع است. درهٔ وسیعى است که از شمال تا جنوب کلیبر گسترده شده و معبر رودخانهٔ پیغام است. قلعهٔ‌ تاریخى پیغام در کنارهٔ‌ این دره قرار دارد. درهٔ پیغام در تابستان مورد توجه و استفادهٔ فراوان است. دسترسى مناسب، سبزینگى کشتزارها و گستردگى مراتع و وجود درختان مختلف میوه از ویژگى‌هاى برجستهٔ این درهٔ زیبا و باصفا است. علاوه بر دره‌هاى یاد شده، دره‌هاى باصفا و زیباى دیگرى نیز در نقاط مختلف کوهستانى استان موجود است که موجب جذب مسافران، خصوصاً در تابستان است. از جملهٔ این دره‌ها مى‌‌توان به درهٔ یکان در شمال غرب مرند، درهٔ زنوز در شمال شرق مرند و درهٔ جوشون در غرب ورزقان اشاره کرد که هر کدام داراى ویژگى‌هاى خاص سیاحتى است.

 

سراسر منطقه کلیبر را کوهستان ها و جنگل های تنک و انبوه پوشانیده است. دره پیغام و مناطق حفاظت شده این شهرستان به همراه بناهای تاریخی مانند: قلعه بابک، قلعه پیغام، بقعه ها، قلعه های قدیمی، برج ها، پل ها، تپه های باستانی، مناطق تاریخی وعمارت های قدیمی از جمله ساختمان تاریخی طومانیانس از جاذبه های تاریخی و مکان های دیدنی منطقه به شمار می روند.

 

کلیبر یکی از شهرستان های استان آذربایجان شرقی است که در ناحیه ی شمال خاوری این استان واقع شده است. شهرستان کلیبر از جنوب با اهر از شمال با جمهوری آذربایجان از باختر با رود ارس و جمهوری ارمنستان و از خاور با استان اردبیل همسایه است. کلیبر در بستر رود کلیبر و در سرزمینی صخره ای واقع شده و تنها معبر کوهستانی میان اهر و بخش های ساحلی رود ارس است. آب و هوای این شهرستان نسبتا سرد و نیمه خشک است. کلیبر در 47 درجه و 02 دقیقه درازای خاوری و 38 درجه و 52 دقیقه پهنای شمالی و در ارتفاع 1240 متری از سطح دریا واقع شده است. مسیر راه کلیبر – اهر به درازای تقریبی 45 کیلومتر یکی از مسیرهای دسترسی به این منطقه است. راه های منشعب از مرکز شهرستان عبارتنداز: جاده شوسه کلیبر- مغان (اصلاندوز) و خمارلو به سمت شمال خاوری که این جاده تا سه راه اسکانلو به طول 60 کیلومتر و تا خمارلو به درازای 71 کیلومتر شوسه است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.