دریاچه تخت سلیمان، تکاب

نام انگلیسی:  Takht-e Soleyman Lake    

نام فارسی :  دریاچه تخت سلیمان 

 

 

موقعیت جغرافیایی  

دریاچه تخت سلیمان در موقعیت جغرافیایی N363615 E471406 در استان آذربایجان غربی واقع است. چشمه بزرگ آهک ساز تخت سلیمان که مردمان محلی گاه آن را دریاچه تخت سلیمان می نامند بزرگترین و پر آب ترین چشمه منطقه است. آب آن کاملآ سرد و دبی آن زیاد است که از دو کانال شمالی و جنوبی خارج می شود. املاح بی کربنات آن بیش از حد اشباع است. دهانه آن همانند دریاچه ای زیبا و به شکل بیضی است. قطر بزرگ این بیضی 120متر و قطر کوچک آن 80 متر بر آورد می شود همچنین عمق آن به حدود 60 متر می رسد. احتمالآ دهانه این چشمه در آغاز پیدایش کوچکتر (شاید کمتر از یک متر ) بوده است و سپس بر اثر انحلال دوباره فراورده های تراوتن بر اثر آمیزش با آب محتوی اسید کربنیک دور دهانه خورده شده و قطر آن رفته رفته افزایش یافته است. به سبب آب دهی زیاد در گذشته و نیز مقدار زیاد املاح بی کرنتات کلسیم آب این چشمه مانند چشمه های دیگر فرصت پدید آوردن مخروط نیافته و سکوئی تخت و صاف از نهشته های تراورتن ساخته که حدود 10متر بالاتر از دشت کناری جای گرفته است. گستره این سکو مستطیلی به درازای 400 متر و با 300 متر پهنا است .گویا نامگذاری تخت سلیمان برای این چشمه آهک ساز به علت وجود این لایه ستبر سکو مانند تراوتن باشد. دریاچه تخت سلیمان با جود زمستانهای سرد منطقه تکاب دمایش همواره ثابت است و در تابستان و زمستان ۲۱ درجه سانتیگراد است. در مورد این دریاچه افسانه های زیادی نقل محافل است. از آن جمله وجود شهری پر از طلا در کف این دریاچه است که حضرت سلیمان گنج‏هایش را آنجا پنهان کرده است.

 

تخت سلیمان که یکی از سه آتشکده معروف ساسانی را درخودجای داده و محل تاجگذاری پادشاهان این سلسله بوده احتمالا در دوران پیروز، پدر بزرگ انوشیروان بنا شده است. هر چند کاوش های باستانشناختی در محوطه تخت سلیمان آثاری به جای مانده از دوران هخامنشی و مادی را نیز نشان داده است اما شهرت این محوطه بیشتر مدیون بناهای دوران ساسانی است : آتشکده آذر گشنسب ، معبد آناهیتا ، موزه هدایا ، کوه زندان و دژ بلقیس. بقایای تنها کاخ به جای مانده از دوره ایلخانی امتیاز دیگری برای این مجموعه تاریخی است. مسافر تخت سلیمان علاوه بر مشاهده بناهای تاریخی در مقابل ایوان خسرو دریاچه ای را می بیند که همچون طاووس رنگ به رنگ می شود و بیننده را خیره می کند. دریاچه تخت سلیمان در عمیق ترین نقطه 112 متر عمق دارد و چشمه ای جوشان در بستر، آبی 40 درجه را به آن می بخشد که در سطح حرارتش نصف می شود. مجموعه تخت سلیمان و منظر فرهنگی آن نخستین اثر ایرانی است که پس از انقلاب در سال 1382 به فهرست میراث جهانی یونسکو افزوده شد.به عقیده برخی مورخین تخت سلیمان زادگاه زرتشت نبی است.

1 نظر
  1. طه می‌گوید

    خیر اثار تخت سلیمان مربوطه به ایلخانیان اشتباه و دروغ بزرگ اونجا اینه که اثار ها که یه جا مربوطه به ساسانیه و اثاری که مربوطه به ایلخانیه مغوله همچنین بپلیل فاصله زیاد دو سلسله نباید هر دو همسطح باشند لایه ها حتما فرق می گنه در مدت زمان پس باید با هم چند لایه فاصله داشته باشند همچنین در اونجا مکانی هست به اسم تالار خسرو که درست همون مکان در مراغه به عنوان یخچال استفاده می شود مکانی هم هست که شبیه تونله و به عنوان اتشکده اونو حساب می کنن که اصلا ربطی نداره در واقع به احتمال زیاد اونجا مکان خنکی در تابستان و مکان گرمی تو زمستان همچنین یه مکان برای پنهان شدن از چشمه دشمنه و راحت می شد دفاع کرد که متاسفانه اونقدر تغییرات ایجاد کردن که یه مکان نامعلوم رو به اتشکده تبدیل کردن حتی از لیدر هم که ورسیدم اعتراف کرد ۳۰_۴۰ درصد دروغه و همش حدس گمانه این حرفا همشون دروغه و و هیچ سند منطقی نیست که اینا درسته

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.