دریاچه هویر، دماوند

نام انگلیسی:  Havir lake    

نام فارسی :  دریاچه هویر 

 

 

موقعیت جغرافیایی

دریاچه هویر در موقعیت جغرافیایی N354357 E521440 در استان تهران واقع است. این دریاچه در میان خط الراس "دوبرار" و "زرین کوه" محصور شده است که بازمانده  برف های زمستانی این قلل زیبایی نمای اطراف دریاچه را دو چندان می کند. آب دریاچه بسیار سرد می باشد و البته به دلیل شیرین بودن سنگینی آن احساس می شود. این حوزه از شمال  به خط الرأس ارتفاعات کوه چنگیز چال و قره داغ و از جنوب به خط الراأس زرین کوه منتهی می شوداین حوزه از شمال  به خط الرأس ارتفاعات کوه چنگیز چال و قره داغ و از جنوب به خط الراأس زرین کوه منتهی می شود. طول دریاچه در حدود 440 متر و عرض آن در حدود 160 متر است و گسترش طولی آن شمالی جنوبی است.


دریاچه های تار و هویر روی محور چین دار میان دو رشته کوه قره داغ (کوه دوبرار) در شمال، و کوه زرین در جنوب واقع شده است. این دریاچه در مدخل کوه و در ارتفاع 3230 متری قرار دارند و سطح آب آن در فصل های گوناگون سال متغییر است. کوه دوبرار  در کنار دو دریاچه تار و هویر ، یا به عبارتی جدا کننده این دو دریاچه از هم است. این منطقه دارای آب و هوایی کوهستانی است و برای تفریحات آبی از جمله شنا و قایقرانی و ماهیگیری مناسب است.

 

پوشش گیاهی

در اطراف دریاچه هیچ گونه پوشش جنگلی و درخت وجود ندارد و بادهای غربی سرد همیشه در هویر می‌وزند. در ایامی نه چندان دور آویشن‌های فراوانی در منطقه وجود داشته که به خاطر فرسایش شدید دیگر اثری از آنها باقی نمانده است. بر اساس مطالعات انجام شده در حوزه آبخیز از لحاظ تنوع پوشش گیاهی تقریباً غنی ولی از  نظر تراکم پوشش گیاهی ضعیف است. تراکم پوشش گیاهی رابطه مستقیمی با فرسایش خاک دارد که در ارتفاعات شمالی و در قسمتهای تپه ماهوری به علت فرسایش و فعالیت دامداران سیر نزولی را طی می کند.

 

حیات وحش

این دریاچه از نظر حیات وحش جانوری شامل قوچ، میش البرزی و کل  بز است و آبزیان موجود در دریاچه تار و هویر را ماهی قزل آلای رنگین کمان زرد پر شامل می شود. همچنین در قسمت شمالی دریاچه در مصب رودخانه هویر وزغ معمولی با نام علمی Bufo bufo به وفور به چشم میخورد.

 

شاخص بارندگی

760میلی متر میانگین بارندگی در این دریاچه ها است. از نظر بارندگی بر اساس مطالعات صورت گرفته متوسط بارندگی در حوزه آبخیز دریاچه های تار و هویر 760 میلی متر محاسبه شده است و درجه حرارت در گرمترین ماه سال تیرماه است که میزان دمای آن حدود 18 درجه سانتی گراد محاسبه شده است. دریاچه تار و هویر به صورت دو مخزن طبیعی در پایین کوه قره داغ قرار گرفته است که حدود 2900 متری از سطح دریا قرار دارد، که حوزه آبخیز دریاچه تار 46.1097 هکتار در بالادست و حوزه آبخیز دریاچه هویر با مساحت 13.676 هکتار در بالادست حوزه رودخانه هویر واقع شده است.

 

دسترسی

شهر دماوند، آبادی چنار عربها، جاده معدن، آخر جاده خاکی، دریاچه تار.

از طریق جاده ای که از راه تهران – فیروزکوه و نقطه 98 کیلومتری آن یعنی دلیچای منشعب شده و از روستاهای یهر، لی پشت، مومج، دهنار و هویر عبور کرده و در 28 کیلومتری به دریاچه تار رسیده و از ضلع جنوبی آن عبور کرده به جاده ای که از طریق دماوند به دریاچه منتهی می شود متصل می گردد.

شهر دماوند، جاده فیروزکوه، جاده آسفالته آبادی آرو ادامه جاده خاکی، از آبادی آرو که رد شدید و پل دلیچای و دهنار را رد کردید به دریاچه هویر می رسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.