عقرب غیر حفار ساچ

نام فارسی : عقرب غیر حفار ساچ

نام علمی:  Hottentotta schach

نام انگلیسی: Middle East Ground scorpion

 

 

پراکندگی

این عقرب از خانواده غیر حفار بوتیدائه است که دارای طول عقرب 100 تا 130 میلیمتر است. در نرها قسمت تحتانی بدن باریکتر و طولانی تر از ماده ها است ولی ابعاد چنگالها دند هر هر دو جنس یکسان است. تقریبا تمامی اندامها دارای مو است. سطح پشتی، ساق پاها، اندام های جانبی دارای مو هستند. موهای قسمت زانویی پا بسیار بلند هستند. رنگ عقرب زرد مایل به قهوه ای است. قسمت انتهایی دم، سر و چنگالها معمولا دارای رنگ تیره و سیاه هستند.

اولین نمونه این عقرب در سال 1905 توسط بیرولا (Birula) شناسایی گردید. پراکندگی جهانی در خاورمیانه و کشورهای ایران و عراق گزارش شده است. این گونه عقرب غیر حفار است و لای شیار و شکاف تخنه سنگها و سایر اجسام پنهان می شود.

نتایج حاصل از عملیات در مناطق مختلف نشان می دهد که فعالیت عقرب ها از اواخر ا سفند ماه آغاز و  حداکثر فعالیت آن ها از خرداد تا اواخر مهر ماه بوده و به تدریج از اواخر مهر ماه، فعالیت فصلی آن ها کاهش می یابد.  لازم به ذکر است که عقرب ها در فصل زمستان در مناطق ذکر شده هیچ فعالیتی از خود نشان نمی دهند که علت آن می تواند شرایط آب و هوایی و دمای پایین منطقه باشد . زیرا عقرب ها در دماهای پایین تر از 4 تا 10 درجه سانتی گراد هیچ فعالیتی از خود نشان نمی دهند.

پراکندگی در ایران در استان فارس، بوشهر، خوزستان، لرستان، هرمزگان و بلوچستان. گزارش شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.