لاک پشت برکه ای اروپایی

نام فارسی : لاک پشت برکه ای اروپایی

نام علمی:  Emys orbicularis 

نام انگلیسی:  European Pond Turtle

 

 

پراکندگی

لاک‌پشت برکه‌ای اروپایی (Emys orbicularis) گونه‌ای لاک‌پشت آب شیرین زی بومی غرب آسیا، جنوب و مرکز اروپا و شمال آفریقا است. این لاک‌پشت در کنار آب‌های جاری آرام لانه می‌کند و در فصل سرد سال در کف آب به خواب زمستانی می‌رود که ممکن است تا هفت ماه به طول انجامد. طول این لاک‌پشت بین ۱۲ تا ۳۸ سانتی‌متر است. لاک وی نیز قهوه‌ای مایل به سبز است. پراکندگی این لاک‌پشت در ایران از زمین‌های کم ارتفاع مجاور دریای خزر تا آذربایجان شرقی است.

 

سطح پشتی لاک این لاک پشت ، بیضی شکل و صاف بوده و به رنگ سیاه یا قهوه ای تیره با علامت های زرد می باشد. سر تیره بوده و خال ها و علامت های زرد دارد. در طبیعت این لاک پشت را بر روی سنگ ها و صخره ها در حال استراحت می توان یافت که با حرکتی سریع خود را به درون آب می اندازد.

 

لاک پشت برکه ای گوشت خوار است و از کرم ها،حشره ها،حلزون ،وزغ،قورباغه ها و ماهی ها تغذیه می کند. در اسارت ممکن است به خوردن میوه و سبزیجات عادت کند. بین ۱۰ – ۱۶ تخم می گذارد و روز فعال است. در دوره ی پیش از بلوغ،لاک گردی دارد که صفحات آن سخت و کمی تیغه دار است. هنگام بلوغ ،صفحات پشتی لاک نرم می شود و کاسه تقریبا گرد و گنبدی شکل می گردد. رنگ این کاسه سیاه یا سیاه مایل به قهوه ای همراه با خال،لکه و راه های مایل به زرد است. سر،اندام های حرکتی و دم هم تیره است و خال ها و نقاط کوچکی به رنگ زرد یا قهوه ای روشن دارد. سر با پوستی نرم پوشیده شده است و اندام های حرکتی کاملا پرده دارند.

 

۸ نظرات
  1. آرشام می‌گوید

    پروروش دهنده ها قیمت این لاک پشت ها تو ایران رو ۱۵ تومن می فروشن. مراقب باشید قاچاقچی ها و شکارچی ها اونو تو خیابونا به شما ۳۰ الی ۴۰ ۵۰ نفروشن.
    بعد اینکه برای خوندن نحوه ی نگهداری ازش اینجا رو یه نگاه بندازید :
    http://iranturtle.blogfa.com/

    1. مصطفی می‌گوید

      سلام منظورتان ۴۰ یا۵۰ هزار تومنه

    2. مصطفی می‌گوید

      لطفا جواب بدین ممنون میشم

    3. حجت می‌گوید

      سلام من ۴تا لاکپشت توخونه دارم چندبار تخم گذاشته. چجوری مواظبت کنیم ازتخم هاش که بچه هاش بیرون بیاد اخه بچه نمیشه.۲تا تخم میزاره هرسری جدیدن ۲تا دیگه گذاشته. چندوقتی میشه بیرون بیان درچه دمایی کجا میشه ازش مراقبت کرد.. آخه زیر خاک بوده مرغ ها بیرون اوردنش.. میخوام یجوری دیگه جایی دیگه ازش مراقبت کرد لطفا یکی راهنماییم کنه

  2. فهیمه صادقی می‌گوید

    سلام
    من تقریبا سه هفته است که از این گونه از لاکپشت نگهداری می کنم.دوتا لاکپشت هستند و توی حیاط زندگی می کنند.امروز صبح روی موزاییک ها دوتا تخم سفید رنگ بیضی شکل پیدا کردم تقریبا دوسانت و نیم هستند.اینها تخم لاکپشت هستن!؟
    شرایط نگهداری از تخم ها چه جوری است!؟
    نباید روی آنها خاک بریزم!؟
    چه مدت طول میکشه بچه لاکپشت ها از تخم بیرون بیان!؟
    خیلی ممنون می شوم هرچه سریع تر جوابم را بدهید خیلی نگرانم.
    متشکرم

  3. امیر می‌گوید

    سلام
    یه سوال داشتم
    چرا لاکپشتم که از همین گونست صبح ها شیطونکه و نزدیک غروب میره یواش یواش تو لاکش ؟؟؟
    لطفا جواب بدید ….

    بعدشم چرا زیاد با خانواده گرم نیست ؟؟؟

    و غذا هم خیلی کم میخوره

    ممنون میشم به سوالاتم حواب بدید

  4. کیمیا می‌گوید

    از کجا بفهمم ککه به بلوغ رسیده یا نه؟
    واسه خواب زمستونی چیکارش کنم؟

  5. محمد می‌گوید

    سلام
    من یه لاک پشت خریدم شکل وشمایلش که به این لاک پشت اروپای میخوره اما بازهم شک دارم
    تازه بهش غذا «از غذای ماهی ها» هم میدم نمی خوره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.