منطقه حفاظت شده بینالود

نام انگلیسی :  Binaloud protected area    

نام فارسی :  منطقه حفاظت شده بینالود

 

موقعیت جغرافیایی

منطقه حفاظت شده بینالود در موقعیت جغرافیایی N3625 E5852 N در استان خراسان رضوی واقع است. منطقه حفاظت شده بینالود با مساحت یک هزار و 600 هکتار و منطقه حفاظت شده بینالود که 67 هزار هکتار آن متعلق به نیشابور است، به مناطق حفاظت شده این شهرستان اضافه شد. هدف از این اقدام حفاظت هر چه بهتر از تنوع محیط زیست منطقه بوده است. منطقه حیدری به دلیل محصور شدن در یک منطقه خاص و نبود امکان گذار حیات وحش به سایر مناطق، با مشکل تبدیل شدن به یک جزیره زیستی مواجه بود. به همین دلیل منطقه بینالود در نزدیکی منطقه حیدری به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شد تا به نوعی پشتوانه گونه‌های زیستی منطقه حیدری باشد.

 

 منطقه حفاظت‌شده حیدری یک منطقه حفاظت شده ی محیط زیست در ایران، شهرستان نیشابور، مجاور با رشته کوه بینالود است. منطقهٔ حیدری در حدود ۷۰ کیلومتری شهر نیشابور واقع شده‌است و یکی از شکارگاه‌های شرق کشور ایران محسوب می‌گردد. این منطقه در مجاورت پناه گاه حیات وحش حیدیری قرار دارد. منطقه‌ی حیدری نیشابور، که در منتهی‌الیه غربی رشته کوه بینالود واقع گردیده و داری سیمای کوهستانی و صخره‌ای، تپه‌ماهورهای فراوان و دره‌های نسبتا عمیق، اکوسیستمی فعال با ذخیره‌گاه‌های طبیعی با تنوع فون و فلور قابل‌ملاحظه، می‌باشد. این منطقه، یکی از بهترین شکارگاه‌های شرق کشور محسوب می‌گردد. منطقه‌ی حیدری، علاوه بر در بر گرفتن توده‌های جنگلی ارس شهرستان نیشابور، یکی از مهمترین زیستگاه‌های قوچ و میش اوریال در سطح کشور است.

 

پوشش گیاهی

از گونه‌های مهم گیاهی منطقه‌ی حیدری نیشابور، می‌توان از کرکو، داغداغان، سنجد، زرشک، باریجه، شیرخشت و بارهنگ می توان نام برد.

 

حیات وحش

از گونه‌های مهم جانوری آن، می‌توان قوچ و میش اوریال، گربه‌ی وحشی، سمور، پلنگ، کفتار، گرگ، گراز، روباه و انواع پرندگان شکاری از قبیل شاهین، بحری، کبک، تیهو و… را برشمرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.