منطقه حفاظت شده تالاب قوری گل

نام انگلیسی:  Ghorigol wetland protected area    

نام فارسی :  منطقه حفاظت شده تالاب قوری گل

 

 

موقعیت جغرافیایی

منطقه حفاظت شده تالاب قوری گل در موقعیت جغرافیایی N3754 E4642 در استان آذربایجان شرقی واقع است. تالاب قوریگل در 18 کیلومتری شمالغرب بستان‌آباد و 45 کیلومتری جنوب شرقی تبریز قرار گرفته که ارتفاع آن از سطح دریا 1890 متر می‌باشد. این تالاب دارای شکل هندسی نامنظم و دارای آب شیرین می‌باشد. منابع طبیعی تامین‌کننده آب این تالاب از آبهای جاری ناشی از برف و باران و تعدادی چشمه‌های زیر زمینی است که در کف آن جریان دارند. با توجه به این که تالاب قوریگل جزو تالابهای بین‌المللی ثبت شده در کنوانسیون رامسر می‌باشد و نیز زیستگاه شماری از پرندگان مهاجر آبزی و حمایت شده محسوب می‌شود، لذا دارای اهمیت ملی و بین‌المللی است و از کارکردهای اکولوژیکی آن، حفاظت به عنوان یک هدف اولیه و اصلی بر سایر بهره‌وریها مقدم می‌باشد. شایان ذکر است به دلیل بیلان منفی آب تالاب، برای جلوگیری از خشک شدن آن کانالی برای انتقال آب از ارتفاعات سهند و صبری چای احداث شده است که در فصل غیرزراعی آب تالاب را تامین می‌نماید.

 

تالاب قوریگل قابلیتهای فراوان زیستی و آموزشی و تحقیقاتی و اکوتوریسم و… را دارا می‌باشد راه ارتباطی تالاب از طریق جاده اصلی تبریز – تهران بوده و از بلندای گردنه شیبلی به زیبایی مشاهده می‌شود. این تالاب در سال 1354 به عنوان تالاب بین‌المللی در کنواسیون رامسر به ثبت رسیده و از سال 1373 جزو مناطق شکار ممنوع مدیریت می‌شود.

 

پوشش گیاهی

تالاب قوریگل ،جزو تالاب های یوتروفیک با بار تولیدی بالا است. متجاوز از ۲۸۰ گونه گیاهی در حوزه آبریز تالاب وجود دارد که شامل گونه های مرتعی اطراف تالاب، گونه های کنار تالابی، بن درخاک، غوطه ور و شناور می باشد. جامعه گیاهان ساحلی بن در خاک مثل جگن، لویی، نی و… در مناطقی با ساحل کم شیب و بافت خاک سنگین توان رشد بالایی داشته و زیستگاه بسیار خوبی ایجاد می نمایند.

 

حیات وحش

حدود یکصد و یازده گونه جانوری مهره دار مرتبط با آب شامل ۱۴ گونه خزنده، ۴ گونه دوزیست، ۱ گونه ماهی و ۹۲ گونه پرنده در تالاب بین المللی و منطقه حفاظت شده قوریگل وجود دارد.

اردک سر سفید، اردک بلوطی، گیلانشاه خالدار (در معرض خطر انقراض)، اردک مرمری، اردک سرسیاه و بوتیمار کوچک از پرندگان حمایت شده تالاب هستند. ماهی کپور معمولی گونه معرفی شده به تالاب است که گونه مهاجم محسوب می شود.

ارتفاعات مشرف به تالاب در مسیر گدار قوچ و میش ارمنی قرار داشته ولی به دلیل تعارضات عدیده به ندرت مشاهده می شود. و بیشترین گونه‌های جانوری منطقه را پزندگان تشکیل می دهند که با جمعیت چشمگیر بین ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ قطعه در پهنه دریاچه مشاهده می شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.