منطقه حفاظت شده دربادام

نام انگلیسی:  Dorbadam protected area    

نام فارسی :  منطقه حفاظت شده دربادام

 

 

موقعیت جغرافیایی

منطقه حفاظت شده دربادام در موقعیت جغرافیایی N3735 E5828 در استان خراسان رضوی واقع است. منطقه حفاظت شده دربادام در شمال شرقی شهرستان قوچان و در بخش باجگیران، از سال ۱۳۷۳ مورد حفاظت قرار گرفت که به دلیل ارزش بوم شناختی بالا طی مصوبه شماره ۲۷۱ مورخ ۱۳۸۵/۱/۱۹ با وسعت ۳۳۶۳۸ هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده مورد تصویب شورای عالی محیط زیست کشور قرار گرفت.

 

این منطقه به دلیل همجواری با منطقه حفاظت شده تندوره و کشور ترکمنستان و داشتن زیستگاه های با ارزشی چون آق کمر، قاطرریش ، آسلمه، دره دربادام و دره شمخال یکی از مناطق با ارزش از نظر گردشگری طبیعی نیز می باشد. دره شمخال در داخل منطقه حفاظت شده دربادام به علت بکر بودن، داشتن دیواره های بلند صخره ای و آب دائمی فراوان یکی از جاذبه های گردشگری استان و کشور بوده و مورد توجه دوستداران طبیعت می باشد.

 

پوشش گیاهی منطقه ارس، درمنه و زرشک است و دارای حیات وحشی همچون قوچ و میش، پلنگ، گراز و…است. در این منطقه پرندگانی همچون کبک، تیهو، کرکس و عقاب طلایی زیست می کنند.

 

حد و حدود قانونی منطقه حفاظت شده دربادام : تقاطع دره تیوان با رودخانه درونگر به طرف شمال غربی بر روی خطالراس جغرافیایی تا نقطه ارتفاعی ۲۲۰۰متر و پس در امتداد شمال تا مرز ترکمنستان و از سمت غرب تا حدود شرقی شهر باجگیران .
منابع آبی: چشمه و دو رودخانه دربادام و شمخال در منطقه در تمام فصول قادرند آب مورد نیاز حیان وحش را تامین کنند . که البته علاوه بر تامین آب حیات وحش رودخانه های دربادام و شمخال آب مورد نیاز برای کشاورزی و سایر فعالیتهای انسانی ۱۹روستای کوچک و بزرگ حاشیه این پناهگاه را نیز تامین می کنند.

1 نظر
  1. زهرابیگلری می‌گوید

    سلام به همه محیط زیستی ها
    واقعاجای قشنگی بایدقدرشوبدونیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.