منطقه حفاظت شده عبدالرزاق

نام انگلیسی :  Abdolrazagh protected area    

نام فارسی :  منطقه حفاظت شده عبدالرزاق

 

موقعیت جغرافیایی

منطقه حفاظت شده عبدالرزاق در موقعیت جغرافیایی N3618 E4644 در استان کردستان واقع است. زیستگاه عبدالرزاق سقز با مساحت 43 هزار و 950 هکتار سومین منطقه حفاظت شده استان کردستان است در شهرستان سقز واقع شده است. 80گونه پرنده، 17گونه از پستانداران و بیش از 350 گونه گیاهی در این زیستگاه زندگی میکنند. لک لک، عقاب طلایی، هما، قرقی، مرغ حق، کبک، قوچ، میش مرغ و شغال از جمله گونه های شاخص و نادر زیستگاه عبدالرزاق است. آنچه که به این منطقه اهمیت دوچندان بخشیده است وجود آثار تاریخی و فرهنگی غار باستانی کرفتو و قلعه زیویه است.

 

منطقه عبدالرزاق که از مناطق ماهوری استان کردستان است مستعد در رشد انواع گونه های گیاهی است که با در دست داشتن برنامه های پژوهشی و مطالعاتی و جذب نیروی متخصص می توان در آینده نزدیک به شناسایی گونه های بیشتری در کل استان و به ویژه در منطقه عبدالرزاق اقدام کرد. گونه های گیاهی مرزه، گون، کما، بادام وحشی، زنبق، میخک و زول از انواع گونه های گیاهی منطقه عبدالرزاق و گاها وجود برخی گونه های نادر و بومی از دیگر شاخص های کردستان در بین دیگر استان ها و حتی جهان است.

 

منطقه عبدالرزاق علاوه بر تنوع گونه های گیاهی در بخش حیات وحش به دلیل شرایط بسیار خوب آب و هوایی از یک سو و همچنین وجود جنگل ها و مراتع سرسبز از تنوع زیستی، جانوری بالا و ویژه ای در کشور برخوردار است. گونه پرنده و 17 گونه پستاندار در منطقه حفاظت شده عبدالرزاق وجود دارد که می توان با برنامه ریزی بهتر و همچنین بهره گیری از این توانمندی ها در توسعه و پیشرفت استان کردستان استفاده کرد.

 

پوشش گیاهی

تاکنون بیش از ۳۵۰ گونه گیاهی در این منطقه شناسایی شده است.

 

حیات وحش

تاکنون ۸۰ گونه پرنده، ۱۷ گونه از پستانداران در این منطقه شناسایی شده است. لک لک، عقاب طلایی، هما، قرقی، مرغ حق، کبک، قوچ و میش، شغال و میش مرغ از جمله گونه های شاخص و نادر منطقه حفاظت شده عبدالرزاق است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.