منطقه حفاظت شده تالاب میانگران

نام انگلیسی :  Miangaran wetland protected area    

نام فارسی :  منطقه حفاظت شده تالاب میانگران

 

موقعیت جغرافیایی

تالاب میانگران یکی از تالاب های مطرح کشور است که در شمال غربی استان خوزستان در شهر باستانی ایذه قرار دارد و با مساحتی متغیر اما در حدود ۲۴۰۰ هکتار در جنوب غربی کوهپایه زاگرس در فاصله یک و نیم کیلومتری شهر ایذه واقع شده است.

 

تالاب میانگران درجنوب غربی کوهپایه زاگرس و در فاصله یک و نیم کیلومتری شهرستان ایذه در شمال شرقی استان خوزستان واقع شده‌است. این تالاب به نام‌های پرچستان(گورویی و اورک شالو)، شیخان، فاروم(قلعه گژدم) و منقار نیز نامیده می‌شود. منبع درآمد مردم حاشیه تالاب میانگران از طریق دامداری و کشاورزی به خصوص کشت گندم، جو، ماش و برنج است. جاده آسفالته ایذه- پیون، جاده آسفالته ایذه- کول فرح و روستای پرچستان از جمله راههای دسترسی به تالاب میانگران است. پرباران‌ترین ماه سال دراین تالاب، دی ماه و کم باران‌ترین آن از اواخر خرداد تا اواسط مهرماه، میانگین تبخیر ماهیانه ‪۱۷۳‬میلیمتر، حداقل رطوبت نسبی ‪۲۵‬درصد است. هوای منطقه معمولا در فصل تابستان همراه با شرجی و در زمستانها سرد است به گونه‌ای که در پاره‌ای از موارد ارتفاعات اطراف آن از برف پوشیده می‌شود.

 

پوشش گیاهی تالاب عبارت از نی از تیره لوئی و تیره ‪،polygonacea‬گیاهان مرتعی از خانواده گرامینه، بقولات خارشتر و گیاهان خانواده لگومینوز مانند انواع یونجه یک ساله و شنبلیله‌است. از مهم‌ترین گونه‌های جانوری در تالاب میانگران می‌توان تنجه، آنقوت، اردک نوک‌پهن، سرسبز، خوتکا، فلامینگو، گاو چرانک، لک لک سفید، لک لک سیاه، باکلان و حواصیل خاکستری نام برد. اردک مرمری، اردک سرسفید و غازپیشانی سفید کوچک نیز از جمله پرندگان کمیاب موجود در این تالاب هستند. این تالاب همه ساله در فصل مهاجرت پرندگان پذیرای گونه‌های مختلفی از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی است. قورباغه Rana cascadae ‬و‪ ، Bufo virifdis ‬مار آبی ‪Natrix tesesellate‬و ماهی گامبوزیا نوروزی گراز نیز از جمله آبزیان این تالاب هستند. از جمله مشکلات تالاب می‌توان به نبود وجود مراکز اقامتی در مجاورت تالاب و همچنین کم شدن سطح آب تالاب در فصل گرم سال است. ورود پسابهای کشاورزی به تالاب از جمله عوامل تهدیده‌کننده منطقه‌است که این تالاب را در معرض نابودی قرار داده‌است.

 

برای دسترسی به تالاب میانگران که از چهار جهت شهر ایذه قابل مشاهده است پس از ورود به شهر ایذه با قرار گرفتن در جاده پیون یا جاده دسترسی به کول و فرح، پرچستان و دیگر روستاهای در مسیر می توان به مشاهده از نزدیک تالاب پرداخت.

 

موقعیت عمومی منطقه
تالاب میانگران در موقعیت جغرافیایی N315257 E495213 در استان خوزستان و در 5 کیلومتری شمال ایذه قرار دارد.

ویژگی و سیمای عمومی منطقه (شامل وضعیت توپوگرافی، چشم انداز، پوشش گیاهی، وضعیت عمومی حیات وحش و گونه های شاخص و کریدور ها)
حوزه آبریز بسته ایذه در امتداد رشته کوههای زاگرس در منطقه شمال شرقی خوزستان است که در قسمت شرقی آن حوضه رودخانه کارون جریان دارد. به لحاظ توپوگرافی، حوضه دارای دو قسمت کاملاً مشخص است که یکی دشت آبرفتی تقریباً مسطح ودیگری منطقه کوهستانی است و ارتفاع منطقه 800 متر بالاتر از سطح آبهای آزاد است.


پوشش گیاهی و جانو ری
پوشش گیاهان شامل نی، لوئی، جگن، مرغ، شبدر، یونجه است. گونه های مهم پرندگان شامل تنجه، آنقوت، اردک بلوطی، نوک پهن، خوتکا، انواع اردک، تیهو، اردک مرمری و… مشاهده شده است.


جاذبه های اکوتوریستی
مشاهده چشم اندازهای طبیعی،پرندگان گوناگون،کوه وتالاب ازجاذبه های طبیعی منطقه است،به همین دلیل تالاب میانگران دارای قابلیت تحقیقاتی،آموزشی واعمال تمهیدات حفاظتی وتوریستی میباشد.


وضعیت عمومی اقتصادی و اجتماعی
در دشتهای اطراف آن به طور عمده گندم کشت می شود. تالاب مخزن نگهداری آب، جهت اراضی کشاورزی و همچنین کنترل سیلابها می باشد. لازم به ذکر است که عمده ی مردم منطقه از اقوام بختیاری می باشند.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.