منطقه حفاظت شده هوراند، اهر

نام انگلیسی :  Hourand protected area    

نام فارسی :  منطقه حفاظت شده هوراند

 

موقعیت جغرافیایی

منطقه حفاظت شده هوراند  در بخش هوراند شهرستان اهر در استا آذربایجان شرقی واقع شده‌ است. موقعیت جغرافیایی هوراند E4737 طول شرقی و N3808 عرض شمالی قرار گرفته‌است و ارتفاع آن از ۱۰۲۴ متر است. استان آذربایجان شرقی دارای وسعت ۴۵۰ هزار کیلومتر مربع است که از این میزان ۱۸۸ هزار هکتار آن پوشیده از جنگل است. از ۱۸۸ هزار هکتار جنگل، ۱۶۴ هزار هکتار آن جنگل‌های بکر قره داغ یا ارسباران شامل مناطق اهر ، هوراند، کلیبر و خدآفرین است. همچنین ۱۳ هکتار از جنگل‌های منطقه قره داغ یا ارسباران در بخش مرکزی اهر و بخش هوراند واقع شده‌است. منطقه هوراند شامل کوههای بلند و درختان گوناگون است که نگاه هر بیننده‌ای را مجذوب و حیران خویش می‌سازد. آب و هوای این منطقه معتدل کوهستانی است که در زمستان با یخبندان‌های کوتاه مدت و هوایی خنک و مطلوب و تابستانهایی نسبتا گرم و نسیمهای خنک و روح نواز همراه است. جنگل طبیعی تنباکولو در هوراند واقع شده و بعنوان یکی از مناطق جنگلی ارزشمند رویشگاه گونه‌های متنوع گیاهی و یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری شهرستان به شمار می‌آید که سالانه پذیرای هزاران گردشگر می‌باشد.

 

حیات وحش

منطقه حفاظت شده هوراند زیستگاه جانورانی است که گاهی از نظر تنوع در جهان بی نظیر می‌باشند . از جمله ، خرس قهوه‌ای، خوک وحشی، روباه، شغال، گرگ، سیاه گوش و…. ،و پرندگانی از قبیل :کبک، کبک چیل، جی جاق، کلاغ نوک قرمز و پرندگان شکاری چون عقاب طلایی، شاهین و …

 

پوشش گیاهی

از لحظ پوشش گیاهی دارای گونه‌های مختلف گیاهی و درختی منحصر به فرد سرخدار، ممرز، بلوط ، فندق، گردو و سماق و … میباشد. سماق طبیعی و ناب روستاهای هوراند یکی از تولیدات مهم منطقه است. وجود 13 هزار هکتار از جنگلهای بکر ارسباران در این بخش و وجود مراتع و منابع طبیعی بالقوه و شناسایی بیش از یکهزار و 300 گونه گیاهی  نشان از اهمیت ویژه این منطقه دارد.

 

حدود اربعه
به استناد بند «و» ماده6 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست منطقه «هوراند» واقع در استان آذربایجان شرقی از تاریخ پانزدهـمبهمن ماه سال یکهزار و سیصد و نود 15/11/90 به مدت 5 سال با حدود مشخصه ذیل شکار ممنوع اعلام می‌گردد: شمالاً: از روستای ارمک در مختصات ٌ22 °47 طول شرقی و ٌ57 °38 شروع شده و در جهت عقربه ساعت و در امتداد خط‌الرأس بین روستای کرون و قره درویش و در جنوب شرقی روستای قره تیکانلو به رودخانه قره سو ختم می‌گردد. شرقاً: از نقطه فوق‌الذکر (محل تلاقی منطقه شکار ممنوع گندیمن در استان اردبیل) شروع شده و در امتداد رودخانه قره‌سو به مرز جنوبغربی منطقه گندمین متصل می‌گردد. جنوباً: از مصب محدوده مورد رودخانه علی‌آباد (محل فوق‌الذکر) شروع شده و پس از عبور از شمال روستاهای تازه کند و سمید بنه به مرز غربی می‌رسد. غرباً: نیز از محل فوق‌الذکر در خط‌الرأس ادامه یافته و پس از عبور از غرب روستای مرادلو و شرق روستای حوریدرق و همچنین غرب روستای سولیدرق و جنوب روستای محمدآباد به مرز شهرستان کلبیر می‌رسد و با عبور از خط‌الراس ارتفاعات هشت‌سر، از شرق روستای میدانلار عبور نموده و در نهایت به نقطه شروع یعنی روستای ارمک می‌رسد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.