منطقه شکار ممنوع تالاب آبشینه، همدان

نام انگلیسی:  Abshineh wetland hunting prohibited region    

نام فارسی :  منطقه شکار ممنوع تالاب آبشینه

 

 

موقعیت جغرافیایی

تالاب آبشینه با 85 هکتار در 15 کیلومتری شهر همدان قرار دارد. تالاب آبشینه واقع در استان همدان از تاریخ پانزدهم بهمن ماه سال یکهزار و سیصد و نود ( 15/11/90) به مدت 5 سال بعنوان منطقه شکار ممنوع اعلام گردید.  آبشینه در مرکز دهستان سنگستان در 10 کیلومتری بخش مرکزی شهرستان همدان در استان همدان قرار دارد. تالاب آبشینه دریاچه پشت سد آبشینه است که بر روی روخانه آبشینه نصب شده است. سد آبشینه خاکی و دارای هسته رسی است. آبشینه دارای باغات و جنگل های فراوانی است و در ارتفاع (میانگین) 1900 متری قرار گرفته است.

 

رود آبشینه یا رود یلفان  همچون‌ بسیاری از رودخانه‌هایی همدان‌، از چشمه‌سارهای الوند کوه در ۲ کیلومتری جنوب‌ شرقى‌ شهر همدان‌ سرچشمه‌ مى‌گیرد و حوضهٔ آبگیر کوچکى‌ متشکل‌ از چندین‌ جریان‌ سطحى‌ کوچک‌ را در طول‌ دامنهٔ شرقى‌ این‌ کوه‌ شامل‌ مى‌گردد. این‌ رود با مسیر عمومى‌ شمالى‌ و گذشتن‌ از غرب‌ آبادی آبشینه، برخى‌ روستاهای دهستان سنگستان از بخش‌ مرکزی شهرستان همدان، از جمله‌ آبشینه، سنگستان، شورین، کنجینه، یگانه و یلفان را آبیاری مى‌کند. این‌ رودخانه‌ را ضمناً شاخه‌ای فرعى‌ از رود قره‌چای که‌ قره‌سو، قره‌رود، قوری‌چای و سیاه‌رود نیز خوانده‌ مى‌شود، دانسته‌اند. پیش‌ از احداث‌ سد یلفان‌، پساب‌ این‌ رودخانه‌، به‌ ویژه‌ به‌ هنگام‌ ترسالى‌، به‌ حوضهٔ دریاچه نمک قم مى‌ریخت‌.

 

حیات وحش

چنگر ، پلیکان ، درنا ، کشین بزرگ و کوچک ، فلامینگو ، چوبپا ، نوک خنجری ، اگرت بزرگ ، حواصیل های خاکستری و ارغوانی ، سنقر تالابی ، گلاریول و پرستو دریایی نوک کاکایی از پیشقراولان از پرندگانی هستند که در فصل بهار به این تالاب مهاجرت میکنند. این پرندگان که از کشورهای آفریقایی به استان همدان وارد می شوند تا اواخر مهر در تالاب  آبشینه زمستان گذرانی می کنند . مراقبت ویژه زیست محیطی و آبزی بودن این پرندگان ، تالاب آبشینه را به بهترین زیستگاه برای برخی پرندگان و جانداران تبدیل کرده است . .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.