منطقه شکار ممنوع تالاب کانی برازان، مهاباد

نام انگلیسی:  Kani Barazan wetland hunting prohibited region    

نام فارسی :  منطقه شکار ممنوع تالاب کانی برازان

 

 

موقعیت جغرافیایی

این تالاب در 30 کیلومتری شمال شهرستان مهاباد و مابین روستاهای بفروان، قره داغ و خورخوره واقع گردیده است. تالاب کانی برازان در جنوب دریاچه ارومیه در مسیر میاندوآب – نقده قرار گرفته است. تالاب کانی برازان در حومه شهرستان مهاباد و در حوزه اکولوژی جنوبی دریاچه ی ارومیه قرار دارد این تالاب با وسعت 907 هکتار جزء زیباترین تالابهای غرب ایران به شمار می رود و وجود انواع پرندگان بومی و مهاجر و … جذابیت آنرا دو چندان نموده است.

آب این تالاب از رودخانه مهاباد تامین شده و این رودخانه که از سد مهاباد جاری می شود پس از سیراب کردن تالاب کانی برازان راه خود را به دریاچه ارومیه ادامه میدهد. این تالاب از مهمترین زیستگاههای استان آذربایجان غربی بوده و به لحاظ  گوناگونی و فراوانی گونه های زیستی جای داده در خود رتبه اول را در این استان داراست و به همین دلیل به عنوان اولین سایت پرنده نگری ایران نیز انتخاب شده است. همچنین در بین پرنده نگران ایرانی نام بهشت پرندگان ایران را به خود اختصاص داده و از اهمیت خاصی برخوردار است.

 

حیات وحش

بخش جنوبی تالاب در دامنه کوه قره داغ (سیاه کوه) واقع گردیده و کوه مذکور و تپه بابا‌حیدر بر آن مشرف هستند. به دلیل موقعیت توپوگرافی و وجود توده‌های نی‌زار، پذیرای بیشترین جمعیت پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی از جمله گونه در خطر انقراض اردک سر‌سفید و گونه‌های حمایت‌شده اردک مرمری، پلیکان، قو، فلامینگو، حواصیل عقاب تالابی و همچنین سایر پرندگان همچون انواع غاز، انواع مرغابی، آنقوت و … می‌باشد.

یکی از مهمترین ارزش های این تالاب زیست پرندگان آبزی و کنار آبزی در آن است که از این طریق جذابیت و آرامش مثال زدنی را برای علاقمندان به طبیعت فراهم آوره است و بر اساس آخرین بررسی ها تعداد 75 گونه پرنده متعلق به 11 خانواده در این تالاب شناسایی شده و با احتساب گونه های خشکی زی  این تعداد به بیش از 180 گونه می رسد که همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار می کند.

تعدادی از گونه های مهم پرندگان این تالاب عبارتند از: اردک سر حنایی، اردک ارده ای، اردک تاج دار، تنجه، گیلار، فیل وش، آن قورت، انواع کاکایی، زرد پر تالابی، فلامینگوgreater flamingo، چنگر coot، اردک بلوطیferruginous duck،اردک سر سفید white headed duck، حواصیل خاکستری gray heron، پرستوی دریایی tern، اردک مرمری marbled duck، باکلان کوچک  pygmy cormorant، پلیکان سفید white pelican، چوب پا  black winged stilt، کشیم بزرگ great crested، grebe، کشیم کوچک، عروس غازd breasted goose و …

۲ نظرات
  1. SERAJ می‌گوید

    با تشکر از مطالب خوبتون

  2. SERAJ می‌گوید

    با تشکر از مطالب خوبتون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.