منطقه شکار ممنوع شاه جهان، اسفراین

نام انگلیسی:  Shah-e Jahan hunting prohibited region    

نام فارسی :  منطقه شکار ممنوع شاه جهان

 

 

موقعیت جغرافیایی

شاه جهان نام بلندترین قله ارتفاعاتی است که دنباله آن‏ به کوههای بینالود و آلاداغ می‏رسد و به نقلی 3350 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این رشته کوه که روستای بام (با حدود 1600 متر ارتفاع از سطح دریا)در چند کیلومتری جنوب آن واقع شده  است، دنباله سلسله جبال‏ البرز می باشد. کوه شاه جهان از چند قسمت تشکیل شده که هر کدام به نامی خاص شناخته می شوند. خروس یا کرکس‏رو، تخته‏ میرزا، گورکی یا گورکان یا گبرکان … از جمله نامهای آن بشمار می رود. از آنجایی که در زمستان برف زیادی در این رشته کوه می بارد، دره‏های اطراف آن سرسبز هستند. اما بخش شمالی آن که متاثر از رطوبت بخش شمالغربی کشورمان می باشد سرسبزتر از بخش جنوبی آن است. این رشته کوه از طاقدس‌ها و ناودیس‌های فشرده و متقارن تشکیل شده که به جهت عمومی شیب طبقات شمالی، جنوبی می‌باشد که حداکثر فشردگی را در مرکز دارد. این رشته کوه دارای صخره‌های عظیم و عریان و دامنه‌ها از قطعه سنگهای درشت و ریز پوشیده شده است.

 

پوشش گیاهی

به غیر از درختان ارس که در بلندیهای شاه جهان، سالوک و ساری گل بطور پراکنده می‌رویند، منطقه دارای مرتع و جنگل های فراوانی است. این جنگل‌ها که در ارتفاعات شمالی و شمال شرقی قرار دارند، اغلب از درختان پسته، انار، سماق، انجیر، زبان گنجشک، گلابی وحشی، ارغوان و … تشکیل شده است. پوشش گیاهی منطقه را نیز گیاهانی چون پیاز کوهی، درمنه، خارش‌تر، بارهنگ، اسپند، قارچ، پونه، زرشک، بومادران، استاقدوس و غیره تشکیل می‌دهد.

 

حیات وحش

به علت وجود مراتع و جنگل‌ها، زیستگاه حیات وحش در قسمت‌های زیادی از این شهرستان گسترده شده است. حیواناتی چون شغال، آهو، گرگ، گورکن، خرگوش، روباه، خوک، پلنگ، کفتار و بزکوهی در نقاط مرتع به ویژه در منطقه سالوک زندگی می‌کنند. منطقه حفاظت شده ساری گل در شمال شرقی اسفراین، با وسعت ۲۸۰۰۰ هکتار زیستگاه انواع وحوش و گیاهان می‌باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.