منطقه شکار ممنوع قالیکوه، الیگودرز

نام انگلیسی:  Ghalikouh hunting prohibited region    

نام فارسی :  منطقه شکار ممنوع قالیکوه

 

 

موقعیت جغرافیایی

این منطقه با وسعت ۱۱۳۶۵۴ در سال ۱۳۸۵ توسط سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه شکار و صید ممنوع اعلام گردید. پایین ترین قسمت منطقه ناحیه جنوب غربی آن در اطراف رودخانه زالکی و بالاترین نقطه و مرتفع ترین قله منطقه، کوه کازینستان، با ارتفاع ۴۰۲۸ متر از سطح دریا است که پس از اشترانکوه با ارتفاع ۴۰۸۰ متر بلندترین قله استان بوده که حتی در فصل تابستان نیز دارای برف و جزء کانون های آبگیر دائمی می باشد.

 

پوشش گیاهی

این منطقه از نظر تقسیمات پوشش گیاهی جزء منطقه رویشی زاگرس است. پوشش گیاهی منطقه شامل گونه های بلوط ایرانی، ارس، کیکم، زالزالک، گلابی وحشی، بنه ( پسته وحشی )، انجیر وحشی، نسترن وحشی، تمشک، شنگ، گون، لاله واژگون، لاله ایرانی و … است.

 

حیات وحش

گونه های جانوری مهم این منطقه عبارتند از : کل ( پاژن کوهی )، بز، خوک وحشی، پلنگ ایرانی، خرس قهوه ای، کفتار، گرگ، روباه معمولی، خرگوش، تشی، گربه وحشی، دلیجه، کلاغ نوک سرخ، کرکس، سارگپه پابلند، عقاب طلایی، شاهین، بالابان، کبوتر چاهی، انواع سهره ها، شاه بوف، کبک، تیهو، کبوتر جنگلی، قمری، چرخ ریسک بزرگ، سنگ چشم خاکستری، کمر کلی، کمر کلی کوچک، چکاوک و …

 

مشخصات اقلیم

قالی کوه یا غالیه کوه رشته کوهی از کوه‌های زاگرس در مرکز بخش بشارت زلقی شهرستان الیگودرز است بلندترین قله این رشته کوه ۴۰۲۸ متر ارتفاع دارد در دل این رشته کوه غار باستانی و غار بزنوید از زیبایی تاریخی طبیعی برخوردارند ین کوه از شمال غربی به سراب کیگوران از شرق به روستای کیزاندره و از جنوب شرقی به آبشار آب سفید ختم می‌شود در شمال این رشته کوه دشت لاله‌های واژگون که بزرگترین دشت لاله واژگون جهان است قرار دارد. یکی اززیباترین دره های قالیکوه دره دام نام دارد و علت نامگذاری این دره وجود مسیرها صعب العبور وحیوانات وحشی همانند خرس می باشد.

 

درنهایت به آبشار آب سفید ختم میشود وبزرگترین یخچال قالیکوه درمسیر این دره قراردارد که طول آن چندی کیلومتر میباشد. ازدیگرزیباییهای این منطقه وجود درخت سروکوهی (به زبان محلی اوورس)میباشد که به صورت زیبایی درون سنگ وصخره رشد میکند وهنگامی که این درخت توسط صاعقه آتش میگیرد مردم محلی اعتقاد دارند که این درخت پیرشده است وخودسوزی میکندتا درختان جوان جایگزین آنها شوند. این منطقه به دلیل داشتن گونه‌های جانوری(مانند خرس و گراز و قوچ و میش کوهی و گرگ و انواع پرندگان شکار و …) و گیاهی کم نظیر داری اهمیت است و به دلیل قله‌مرتفع یکی از مناسب‌ترین مکان‌های کوهنوردی در ایران است.

 

رشته کوه قالی کوه ،غالیه کوه یا قلعه کوه که قله بلند ان ۴۰۲۸ متر ارتفاع دارد دومین رشته کوه بلند لرستان محسوب می شود وسعت این رشته کوه به حدی است که بخش بزرگی از بخش های بشارت زلقی و ززو ماهرو را پوشانده است سر سبزی دامنه های این رشته کوه سفیدی یخچال ها و قله های آن و همچنین آبشار های زیبای آن از جمله ابشار آب سفید و قرمزی دشت های شقایق  و لاله واژگون اطراف آن زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده است همچنین این منطقه همچون یک قلعه بزرگ پناه گاه مناسبی بری انواع گونه های جانوری از جمله پلنگ ، خرس ،قوچ میش و… است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.