منطقه شکار ممنوع چلاو، آمل

نام انگلیسی:  Chelav hunting prohibited region    

نام فارسی :  منطقه شکار ممنوع چلاو

 

 

موقعیت جغرافیایی

منطقه‌ای کوهستانی بسیار زیبا و سرسبز در استان مازندران، شامل روستاهای: سنگچال، گنگرج کلا، تیار، زرخونی و فیل بند می‌باشد. مسیر اصلی ورودی به این منطقه در بیست کیلومتری شهر آمل، از جاده هراز می‌باشد و آب و هوایی نسبتا سرد و بارانی و مه آلود دارد. این منطقه اصولا یک منطقه ییلاقی نشین برای اهالی آمل و بابل محسوب می‌شود که عموما در فصل تابستان رونق بسیاری دارد. جمعیت بسیار کمی در تمام طول سال در این منطقه سکونت دائمی دارند که شاید تعداد آنها به کمتر از صد خانوار در کل روستاهای منطقه نرسد. مناطق ییلاقی منطقه شامل تیار پاشاکلا نجارکلا پاریمه گنگرجکلا چمه بن زرخنی سنگچال و فیلبند می‌باشد.

مردم مازندران به بارش شدید ( شلاو ) می گویند که احتمالاً نام این ناحیه از این کلمه  مشتق شده است. نام اولیه این دهستان چهل آب بوده که به مرور زمان به چلاو تغییر نموده است.   ارتفاع منطقه به ویژه دهستان چلاو حدود 800 تا 3200 متر از سطح دریا و فاصله آن از مرکز شهر 40 کیلومتر می باشد.
مسیر رسیدن به منطقه چلاو از مرکز شهرستان آمل به سمت جاده هراز ( به سمت استان تهران) 25 کیلومتر بوده که می توان پس از طیّ این مسافت به واسطه پلی در سمت چپ جاده ( که به پل منگل معروف است) با پشت سر گذاشتن ً 15 کیلومتر جاده فرعی به منطقه سرسبز چلاو رسید. وجود پستی و بلندی در منطقه چلاو بسیار زیاد است به طوری که تقریباً سطح هموار ندارد. ارندگی سالانه ان حدود 1050 میلیمتر است و آبهای مازاد منطقه در رود کبیر هراز سریز دارد . 15000 هکتار از این منطقه تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار دارد و به مدت 5 سال منطقه شکار ممنوع اعلام شده است.

۲ نظرات
  1. خلیل می‌گوید

    امیدوارم ممنطقه چلاو وحیاط وحش ما زنده بماند به امید ان روز

  2. خلیل می‌گوید

    امیدوارم ممنطقه چلاو وحیاط وحش ما زنده بماند به امید ان روز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.