منطقه شکار ممنوع بیان، تکاب

نام انگلیسی:  Baian hunting prohibited region    

نام فارسی :  منطقه شکار ممنوع بیان

 

 

موقعیت جغرافیایی

منطقه شکار ممنوع بیان در موقعیت جغرافیایی N3628 E4639 در استان آذربایجان غربی واقع است. منطقه شکار ممنوع و حفاظت شده «بیان» در 50کیلومتری شهرستان تکاب قرار دارد. این منطقه در محور جاده شاهین دژ به تکاب واقع شده که از شرایط طبیعی خوبی برای زندگی حیوانات وحشی نظیر قوچ و میش وحشی برخوردار است. منطقه شکار ممنوع «بیان» با 35هزار هکتار مساحت در حد فاصل شهرستانهای تکاب و شاهیندژ در جنوب استان آذربایجان غربی قرار دارد. این منطقه در نزدیکی روستای قوزلوی افشار در ۲۳ کیلومتری جنوب شرقی شاهین‌ دژ واقع است. کوه بیان با ارتفاعی در حدود 2232 متر از سطح دریا در این منطقه واقع است. با توجه به اینکه این منطقه در منطقه شمال و غرب فلات ایران واقع شده لذا از آب و هوای کوهستانی و معتدلی برخوردار است . که به لحاظ محصور بودن در میان کوهها – زمستانهای پر برف و تابستان های نسبتا گرمی را داراست . فصول چهارگانه طبیعت به صورت منطقه و مشخص در چهره آن پدیدار است .

 

تعارضات و تهدیدات

فعالیت مخرب معادن و استخراج مواد معدنی و انفجارهای پیاپی باعث صدمات جدی به منطقه شده است. همچنین عدم استقرار پاسگاههای محیط بانی، نصب علائم ویژه حفاظت در کلیه مساحت منطقه و نبود مأمورین گشت شبانه روزی و دائمی، عدم جلوگیری از فعالیت افراد سودجو و متخلف ساکن روستاهای اطراف منطقه بیان که به صورت غیرقانونی اقدام به شکار پرندگان و چهارپایان منطقه می کنند.

 

 

پوشش گیاهی

پوشش غالب گیاهی این منطقه پوشش مرتعی است. گونهای گیاهی منطقه شامل خوشخوراک و گون‌کتیرا، یونجه‌وحشی، چاودار، انواع‌گلابی وحشی، زالزالک، ارجنگ و بلوط، کنگر وحشی، گل‌کاغذی و گون‌های خوش‌خوراک و گون کتیرا، پسته وحشی ( بنه )، بادام وحشی، زالزالک را می‌توان ذکر کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.