منطقه شکار ممنوع تالابهای پلدختر

نام انگلیسی:  Poldokhtar wetlands hunting prohibited region    

نام فارسی :  منطقه شکار ممنوع تالابهای پلدختر

 

 

موقعیت جغرافیایی

استان لرستان با ظرفیتی بی نظیر در حوزه طبیعت گردی و صنعت اکوتوریسم دارای تالاب های 11 گانه ای است که هر کدام می توانند به عنوان فرصتی بی بدیل در این حوزه مورد توجه قرار گیرند. چنگر، کشیم، خوتکا، غاز خاکستری، اگرت، حواصیل و… از جمله گونه های وارد شده به تالابهای پلدختر هستند. هر سال همزمان با فصل پاییز پرندگان در مسیر کریدور شمال به جنوب برای تجدید قوا به تالاب های پلدختر پناه می آورند. هر ساله بیش از 15 گونه پرنده مهاجر وارد تالابهای دهگانه پلدختر می شوند.در بین این گونه های مهاجر دو گونه کمیاب از جمله قوی گنگ و حاجی لک لک نیز هر ساله در تالاب های پلدختر فرود می آیند.

 

پلدختر دارای تالاب های فصلی و دائمی هم چون گری بلمک، گری جمجمه، تکانه، لفانه، کبود و زردابه است که تالاب «گری بلمک» با بیش از 500 هکتار وسعت بزرگترین آنهاست. این تالاب ها محل زیستگاه پرندگانی هم چون چنگر، کشیم، حواصیل خاکستری، اردک ارده ای و اردک سر سبز است. همچنین دارای گیاهانی همچون سرخس آبزی، پونه، یونجه، شبدر، جلبک سبز، شقایق و خار شتر است. شکار کردن در این تالابها به علت حضور پرندگان مهاجر و بومی ممنوع است.

 

در حال حاضر برغم کاهش بارندگی ها تالابهای پلدختر در شرایط نسبتا خوبی قرار دارند. برداشت هایی که در اطراف تالابها به وسیله احداث چاههای غیر مجاز کشاورزی صورت می گیرد از جمله این عوامل است.

 

 تالاب تکانه: این تالاب در ارتفاعات چول شهرستان پلدختر واقع شده و وسعتی معادل 5 هکتار دارد. این منطقه از گیاهان نی پوشیده شده است.

تالاب لفانه 1 و 2: این تالاب یکی از تالاب‌های شهرستان پلدختر است که دارای مساحت 10 هکتار می‌باشد. این منطقه از گیاهان نی پوشیده شده است و به عنوان یک منطقه شکار ممنوع تحت حمایت می‌باشد.

تالاب زردابه: این تالاب در شهرستان پلدختر واقع شده است و 2 هکتار وسعت دارد. جانوران آبزی در این تالاب زندگی کرده و پوشش گیاهی منطقه از سرخس آبزی تشکیل شده است. شکار در این منطقه ممنوع می‌باشد.

تالاب سیاه: این تالاب در شهرستان پلدختر واقع شده است و با مساحت 1/5 هکتار، کوچک‌ترین تالاب شهرستان پلدختر می‌باشد. این تالاب زیستگاه پرندگان بومی و مهاجر می‌باشد و از گیاه نی پوشیده شده است. این تالاب یکی از مناطق شکار ممنوع شهرستان پلدختر می‌باشد.

تالاب بلمک: این تالاب در شهرستان پلدختر واقع شده و با مساحت 14 هکتار، بزرگ‌ترین تالاب شهرستان پلدختر می‌باشد ولی متأسفانه چندین سال است که مساحت قابل توجهی از آن توسط کشاورزان تبدیل به مزرعه شده است به طوری که به صورت یک تالاب فصلی کوچک و موقتی درآمده است در حالی که سالانه بیش از 15 گونه پرنده که برخی از آن‌ها جزو گونه‌های کمیاب می‌باشند، به این تالاب و دیگر تالاب‌های شهرستان مهاجرت می‌کنند.

تالاب جمجمه: این تالاب از تالاب‌های شهرستان پلدختر می‌باشد و با مساحت 3/7 هکتار، زیستگاه پرندگان مهاجر می‌باشد. پوشش گیاهی منطقه گیاهی نی بوده و به عنوان منطقه‌ شکار ممنوع معرفی شده است. واژه جمجمه به معنای جنبان می‌باشد به دلیل متحرک بودن، با این نام معرفی شده است. 

تالاب کبود: این تالاب با مساحت 4 هکتار در شهرستان پلدختر واقع شده است و زیستگاه پرندگان مهاجر است. این منطقه از گیاه نی پوشیده شده و از مناطق شکار ممنوع شهرستان پلدختر است.

تالاب تاف 1 و 2: وسعت این تالاب 5 هکتار می‌باشد و در شهرستان پلدختر واقع شده است. این منطقه زیستگاه پرندگان مهاجر بوده و از گیاه نی پوشیده شده است. شکار در این منطقه ممنوع می‌باشد.

تالاب گُلم سوزه: تالاب گلم سوزه از تالاب‌های شهرستان پلدختر می‌باشد. این تالاب 2 هکتار مساحت دارد و زیستگاه پرندگان مهاجر می‌باشد. پوشش گیاهی این منطقه گیاه نی می‌باشد و به عنوان یک منطقه شکار ممنوع تحت حفاظت می‌باشد.

تالاب پیکه: این تالاب در شهرستان پلدختر واقع شده است و 3/5 هکتار مساحت دارد. این منطقه به دلیل آن که زیستگاه پرندگان مهاجر می‌باشد، منطقه‌ای شکار ممنوع است.

تالاب بیشه دالان: این تالاب در جنوب شرقی شهرستان بروجرد و در دشت سیلاخور قرار دارد و زیستگاه پرندگان مهاجر در فصل زمستان و نیز پرندگان بومی و تأمین‌کننده بخشی از آب منطقه است. مساحت این تالاب 913 هکتار می‌باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.