منطقه شکار ممنوع زاگرس مرکزی

نام انگلیسی:  Central Zagros hunting prohibited region    

نام فارسی :  منطقه شکار ممنوع زاگرس مرکزی

 

 

موقعیت جغرافیایی

منطقه شکار ممنوع زاگرس مرکزی با وسعت 2500000 هکتار تقریباً تمامی استان چهارمحال‌ و‌ بختیاری، مناطق وسیعی از استان کهگیلویه ‌و‌ بویراحمد، قسمت اعظم اقلید و مرودشت در استان فارس و سمیرم در استان اصفهان را در بر می‌گیرد. این بخش از زاگرس که ارتفاع متوسط آن حدود 2500 متر است  مرتفع ترین کوهستان های زاگرس را شامل می شود  و از کوه های مرتفعی تشکیل شده است . بعلاوه زاگرس مرکزی  آبخیز  بزرگترین و طولانی ترین  رودخانه های کشور است نظیر کارون – جراحی – کوهرنگ – لردگان – خیررود – مارو ن – کر – اردکان – سمیرم-  زاینده رود  – دالکی و ..که بخش وسیعی از مناطق غرب ،  جنوب غرب  ،  جنوب  و مناطق مرکزی ایران  مرتبط با پایداری این آبخیز های حیاتی است . بنابر این به دلیل شاخص های طبیعی  منحصر به فرد ،   زاگرس مرکزی  از دیر باز با اکوسیستم های شگفت انگیز و غنی جنگلی ، مرتعی  از تنوع زیستی بالایی بر خوردار بوده که در طول تاریخ نیز زیستگاه اقوام  مختلف و تمدن های گوناگون بوده است . و این همه در حالی است که به دلیل ساختار زمین شناسی ، اشکال  توپوگرافی  ،  نوع اقلیم  و.. بسیار شکننده و آسیب پذیر است.

 

پوشش گیاهی زاگرس مرکزی شامل درختان سرو کوهی ، ارژن ،  شن و نیز انواع گون جلای خاصی به منطقه بخشیده است. به جزئ در فصل زمستان ، در منطقه ی زاگرس مرکزی همیشه انواعی از گلها مشاهدهمی شود گلهای نگین ، حسرت ، رز وحشی ، نسترن وحشی و بوته های جاشیر همه و همه جلا و زیبایی کم نظیری به منطقه داده است. به خصوص در خرداد ماه عظرو بوی خوش گل خاری وچویل که درتمامی مسیر مشام را نوازش می ددهد انسان را مست طبیعت می کند و نیز گل لاله که در دنا می روید ویژه ی این منطقه بوده و در جای دیگر دیده نمی شود ، تنوع گل و گیاه دردنا و پرورش زنبور عسل در دامنه ها رونق بسزایی دارد و مرغوبیت عسل دنای سمیرم نیز از برکت این موهبت الهی است.در ارتفاع 3500 متر به بالا کمتر درخت و یا درختچه را مشاهده می کنیم ولی انواع گون ها و گیاهان علفی و بوته ای را سطح زمین می پوشاند.در ارتفاع بالای 4000 متر به دلیل یخبندان طولانی و نیز وجود برف سال قبل تا تابستان و آغاز بارش برف در پائیز مجالی را برای زشد و تکثیر گلها نیست و عمر گلها در قله بسیار کوتاه است.

 

حیات وحش زاگرس شامل خرس قهوه ای ، کبک دری انواع عقاب و  کرکس ها، پلنگ ، گرگ ، گربه های وحشی به  ویژه گربه ی وحشی سیاه گوش که نمونه ی آندر البرز زندگی میکند. همه را در دنا میتوان شاهد بود. پرنده بسیار زیبا و نادر هما که در پرتگاهای بلند آشیانه می سازد در دنا بیش از هر جای دیگر زندگی می کند. جانورانی مانندسمور ، راسو ، سنجاب ایرانی که از زیباترین سنجاب های دنیا است و در احیای جنگل های بلوط نقش اکولوژیک بسیار مؤثری دارد به وفور در دنا دیده می شود. پرندگانی از قبیل شاهین ، کبک ، سنگ چشم ، انواع چکاوک ها در دامنه های سر سبز و زیبای دنا زندگی می کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.