منطقه شکار ممنوع سده، خواف

نام انگلیسی:  Sedeh hunting prohibited region    

نام فارسی :  منطقه شکار ممنوع سده

 

 

موقعیت جغرافیایی

منطقه شکار ممنع سده در موقعیت جغرافیایی N3502 E5951 در استان خراسان رضوی واقع است. منطقه شکار ممنوع سده با وسعت ۱۰۵ هزار هکتار شامل ارتفاعات شمال و شمال غرب شهرستان خواف است. این منطقه از سمت شمال به فاصله 20 کیلومتر به خط الراس کوههای بازه مشرف است و منطقه ای کوهستانی و دشتی است. در بخش شمالی خواف وجود ارتفاعات طویل بصورت دیواره ای عظیم شهرستان خواف را از همسایگان شمالی ( تایباد و زاوه ) جداکرده است و باعث می شود بخشی از توده های باران زای مرطوب غربی در دامنه های این ارتاعات ماندگار شده و نعمت ارزشمند الهی و مایه ی حیات هر موجودی را کریمانه فرو ریزد . بارش باران و برف و تگرگ بر صخره های غیر قابل نفوذ این ارتفاعات در برخی نقاط چشم اندازهای بسیارزیبایی بوجود می آورد . جار شدن روان آبها بر روی صخره ها و اختلاف ارتفاع در مسیر حرکت آب ، آبشارها و آبشر هایی بوجود می آورد و حوضچه ها و سنگابهای بزرگ حاصل از تلاش سالیان متمادی آب بر روی سنگ این زیبایی را دوچندان می کند.

 

سده، روستایی است از توابع بخش سلامی و در شهرستان خواف استان خراسان رضوی است. این روستا در دهستان بالاخواف قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن (۷۴۵خانوار) ۳٬۴۴۹نفر بوده است. سد خواف در شمال شرقی روستای سده جز دهستان بالاخواف از بخش مرکزی شهرستان خواف است. فاصله این سد تا شهر خواف 40 کیلومتر بوده و فاصله سد تا مشهد حدود 240 کیلومتر می باشد.

 

پوشش گیاهی

جمع شدن آب در این حوضچه ها و رطوبت حاصل از پراکنده شدن ذرات آب و تبخیر میکروکلیمای اطراف منابع آب را متمایل به مناطق معتدل کرده و باعث رشد و نمو گونه های مختلف گیاهی از نوع بوته ای مثل آویشن ، سریش ، پونه وحشی ، شیرین بیان ، درختچه ای مثل بادامشک و گز و درختی از انواع سرخ ولیک ، پسته وحشی ، گردوی وحشی ، انجیر وحشی ، زالزالک شده است .

 

حیات وحش

در ارتفاعات این منطقه پرندگانی مثل زاغ نوک قرمز ، سهره طلایی ، کبوتر ، بلبل توکا ، سنگ چشم خاکستری ، و پستاندارانی مثل گراز ، قوچ و میش وحشی ، کل و بز وحشی و پلنگ زیست میکنند همچنین در سال 1392 در این منطقه گربه پالاس که یکی از نایاب ترین گربه سانان ایران است شناسایی شده است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.