منطقه شکار ممنوع سیاه مرزکوه، علی آباد

نام انگلیسی:  Siah Marz Kouh hunting prohibited region    

نام فارسی :  منطقه شکار ممنوع سیاه مرزکوه

 

 

موقعیت جغرافیایی

سیاه مرزکوه از بخش مرکزی شهرستان علی‌آباد، با مختصات جغرافیایی54 درجه و 45 دقیقه طول شرقی و 36 درجه و 39 دقیقه عرض شمالی، در 30 کیلومتری جنوب غربی شهر علی‌آباد و70 کیلومتری شهر گرگان قرار دارد. منطقه کوهستانی در ارتفاعات شاهوار البرز  با ارتفاع 1900 متر از سطح دریا، از شمال شرقی به کوه کلاری و ازجنوب شرقی به کوه شترپا محدود می‌شود. دره جامه‌شوران در 3 کیلومتری منطقه واقع شده است و رودخانه رودبار سیاه مرزکوه از میان آبادی می‌گذرد.

 

این منطقه تحت تأثیر اقلیم کوهستانی، آب و هوای معتدل کوهستانی دارد. میانگین بارندگی سالانه روستا 584 میلی‌متر و بیشترین بارندگی آن در فصول پاییز و زمستان می‌باشد. آبـشار گـنجو در 5 کیلومتری منطقه، در میان جنگل‌های انبوه درختان پهن برگ و از دامنه ارتفاعات شاهوار سرازیر می‌شود و چشم‌انداز بسیار زیبایی را پدید می‌آورد.

 

از دیگر جاذبه‌های طبیعی منطقه، می‌توان به حواشی رودخانه سیاه مرزکوه اشاره کرد، که در فصول مختلف سال، مکان مناسبی برای گشت و گذار گردشگران ایجاد کرده است. در دامنه ارتفاعات در 6 کیلومتری روستا یخچال‌های طبیعی قرار دارند که منبع مهم تغذیه رودخانه‌های منطقه می‌باشند. دره زیـبا و تـماشایی جامه شوران نـیز یکی دیگر از تفرجگاه‌های طـبیعی اسـت کـه با جنگل‌های انـبوه و مـتراکم پـوشیده شده و یـکی از زیـستگاه‌های حیات وحش استان می‌باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.