منطقه شکار ممنوع طالو شیر بند، دامغان

نام انگلیسی:  Taloo & Shirband hunting prohibited area    

نام فارسی :  منطقه شکار ممنوع طالو و شیربند

 

 

موقعیت جغرافیایی

منطقه شکار ممنوع دره شیربند در 12 کیلومتری شمال شرقی شهر دامغان واقع شده است. این منطقه در موقعیت جغرافیایی N3614 و E5420 در استان سمنان، در 7 کیلومتری شمال روستای جزن، در جنوب مسور کوه، در شرق دریاچه سد شهید شاه چراغی واقع شده است. ارتفع متوسط از سطح دریا 1400 متر و منطقه ای بیابانی است. اگر چه در داخل محدوده مذکور به جز چند مزرعه فعال ، روستائی وجود ندارد لکن فعالیت های مختلفی به طور سنتی اما فصلی در آن جریان دارد.

 

سیستم دامداری در این منطقه به صورت سنتی و باز و استفاده آزاد دام از مراتع صورت می گیرد و به همین لحاظ تعدادی آغل یا خیل در منطقه وجود دارد و دامداران محلی که اغلب از روستاهای اطراف منطقه هستند فصل تابستان را در این منطقه به دامداری می پردازند. اغلب دام های منطقه از نوع گوسفند و بز بوده که تعداد بزها بر گوسفندان فزونی دارد و استثنائاً در برخی آغل ها گوسفندان در فصل پائیز و زمستان نیز در محل باقی مانده و زمستان گذرانی می کنند .

 

در جنوب سلسله جبال البرز و شمال منطقه دشتی دامغان واقع گردیده از آب و هوای سرد و خشک در زمستان و گرم و خشک در تابستان بر خوردار می باشد. منطقه غالباً تحت تأثیر بادهای شدید شمالی بوده و دارای زمستان های سرد و تابستان های معتدل است. از نظر وجود منابع آبی می توان گفت که منطقه غنی از آب های طبیعی ( چشمه ) و سطحی ( بارندگی و برف ) است.

 

منطقه از نظر راه های قابل دسترسی هیچگونه مشکل ندارد . تقریباً سه سمت منطقه محدود به جاده آسفالته می باشد و در بقیه حد و حدود به وسیله راه های شوسه و جیپ رو محدود است.

 

پوشش گیاهی : با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوائی پوشش گیاهی منطقه از تنوع نسبتاً خوبی برخوردار است . اگر چه عمده پوشش گیاهی از گیاهان مرتعی می باشد لکن در ارتفاعات بالاتر گونه های درختی اورس بیش از سایر انواع درختان و درختچه ها خود نمائی می کند و پوشش عمده را در آن مکان ها به وجود می آورد . گیاهان غالب در این منطقه اعم از درختی ، درختچه ، بوته ای و علفی عبارتند از :
– زرشک ، اورس ، باریجه ، کما ، جا شیر ، کلامیرزا حسن ، چوبک ، پرند ، فرفیون ، نسترن وحشی ، درمنه دشتی و کوهستانی ، افدرا ، شور ، اسپند ، خار شتر ، قیچ ، تاغ ، گز ، کاروان کش ، کندر ، گون ، شیر خشت ، انواع گرامینه ، کنگر ، کل غر ، آویشن ، دازه ، سیاه بن و نی .

 

پوشش جانوری : از آنجایی که منطقه مذکور دارای بخش های دشتی و کوهستانی ، تپه ماهوری و زیستگاه های مناسب و متنوع می باشد و از نظر پوشش گیاهی وضعیت نسبتاً خوبی دارد. جانورانی که در این منطقه زیست می کنند عبارتند از :
– آهو، کل و بز ، پلنگ ، قوچ و میش ، گربه وحشی ، خرس ، خوک ، گرگ ، شغال ، روباه ، خرگوش ، تشی ، موش ، انواع مارها ، لاک پشت ، جوجه تیغی ، مارمولک ، سوسمار ، بزمجه ، کبک ، کبک دری ، تیهو ، کبوتر ، قمری ، باقرقره ، کرکس ، کلاغ ، کلاغ زاغی ، زاغچه ، سار ، هوبره ، انواع بازهای شکاری ، انواع گنجشک .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.